Oružane snage BiH nedavno su dobile od SAD-a četiri nova helikoptera.Za flotu Oružanih snaga BiH to je veliki poticaj, ali i dalje postoji isti problem – tko će upravljati tim i sličnim letjelicama. Ako vlasti ne poduzmu nešto, statistika neumoljivo pokazuje da bi narednih godina bh. avijacija mogla biti u ozbiljnom problemu, i da bi ovaj kadar morali posuđivati iz inozemstva, piše BHRT.
Nabavka novih helikoptera će obogatiti i unaprijediti zračnu flotu Bosne i Hercegovine. Četiri helikoptera Huey II obavljat će zadaće zračnog prijevoza, evakuacije, gašenje požara, traganja i spašavanja. Obuka pilota za ove letjelice vršena je u SAD-u.
Najveći investicijski projekt u procesu modernizacije OS BiH, naravno ovo je samo prvi projekt, očekujemo i naredne projekte koji će podići kapacitete ukupne funkcije i sposobnosti OS BiH kao jedine legitimne vojne sile, izjavio je za BHRT načelnik Zajedničkog stožera OS BiH general-pukovnik Senad Mašović.
Letjelice dobili, ali stari problemi ostali. Nedostatak kadra, najviše pilota. Na taj problem struka godinama upozorava. Avijacija u BiH je urušena i to ne može zaobići ni OS BiH. Posljednje organizirano školovanje pilota bilo je 1989. godine. Proces školovanja je skup, kompliciran i traje u prosjeku pet godina.
I sve zbog toga jer su aeroklubovi kao baza urušeni, a državne institucije nemaju interesa da pomognu, ističe sugovornik državne televizije.
Postoje možda dvije, tri pilotske škole privatne koje školuju mlade pilote, ali to je isključivo za one, hajde ja ću reći, tatine sinove. Problem je i u Republici Srpskoj, imaju već nekoliko helikoptera, ali su u velikom problemu nemaju pilota, u cijeloj BiH nisu školovani, znači aeroklubovi kao osnovna baza su zamrli, to je skupa aktivnost i nema prirodne selekcije prilikom školovanja, rekao je Omer Kulić, inženjer zrakoplovstva i instruktor letenja.
Nužno, kadar nam se školuje u inozemstvu, a dio ih tamo i ostane. Stanje u OS BiH je takvo da imaju 42 helikoptera različitih tipova, ali njihovo uzlijetanje ovisi od ispravnosti, a mnogi su i zastarjeli. Iz Ministarstva obrane uvjeravaju da je broj pilota u OS dovoljan za letačke aktivnosti, ali ne navode koliko ih ima. Potvrđuju da je prosječna starost pilota veća od 40 godina.
Zbog prirodnog odlijeva kadrova, poput odlazaka u mirovinu, nužno je stalno podmlađivanje letačkog sastava. Obuka pilota do sada se obavljala uz pomoć partnerskih zemalja Turske, Srbije, Grčke i Hrvatske. Mogućnost za školovanje letačkog kadra na vojnim učilištima partnerskih zemalja ovisi od sporazuma ili mogućnosti da ta zemlja ponudi upražnjena mjesta za školovanje pilota.
Još crnje prognoze kažu da bi do 2025. godine na raspolaganju moglo biti tek 25 pilota i to u dobi od 55 godina. I evidentno je da već kasnimo. Tehniku nabavljamo i naručujemo i zbog toga primorani su i nove generacije pilota obučavati.
Mislim da će u najgorem slučaju moraju iznajmljivati pilote iz inozemstva, tako da sve te nabavke koje jesu skupe, ali veoma korisne neće biti ugrožene zbog trenutno objektivnog problema – nedostatka pilota, izjavio je urednik zrakoplovnog portala Tango Six Peter Vojinović.
Pohvalno je da u OS BiH razmišljaju o školovanju potporučnika za vojne pilote, a dio njih bi bio obučen i za pilote helikoptera. Za sada je sve u pripremi. A do tada su apeli struke sve glasniji. Struka se mora pitati, a ne politika, inače ćemo urušenu bh. avijaciju potpuno izgubiti.
Izvor:BHRT