Posebno upada u oči podatak o odstupanju od uobičajenih rokova otplate i počeka (grace perioda) za kredit podignut s namjerom unapređenja kvalitete zraka u Sarajevu, budući da je rok za njegovu otplatu čak 31,5 godina, uz poček od 8 godina, piše portal Slobodna Bosna.

Na sljedećoj sjednici Skupštine Županije Sarajevo naći će se nova kreditna zaduženja koja je Vlada ŽS uputila na odlučivanje. Vlada Županije Sarajevo planira se zadužiti za izgradnju tramvajske pruge Ilidža – Hrasnica u iznosu od 5 milijuna eura, za projekt „Javni prijevoz Sarajevo e-Mobility“ (5 milijuna KM), te za projekt „Unapređenje kvalitete zraka“ u iznosu od 22,7 milijuna KM. Osim toga, ŽS se zadužuje i za kapitalne projekte te saniranje proračunskog deficita u iznosu od 96,15 milijuna KM. Ukupna kreditna zaduženja Županije Sarajevo tako iznose 160 milijuna KM, a ni to nije konačno, jer se planiraju i nova zaduženja. Za izgradnju tramvajske pruge i projekt javnog prijevoza krediti su uzeti na 15 godina, dok je domaće zaduženje na 10 godina.

Ipak, posebno zabrinjava podatak o neuobičajeno dugom roku otplate i počeku za kredit namijenjen poboljšanju kvalitete zraka u Sarajevu, čak 31,5 godina uz poček od 8 godina. Drugim riječima, za ovaj kredit u iznosu od 44 milijuna KM, Županija Sarajevo će vratiti oko 70 milijuna KM, što mnogi ocjenjuju kao besmisleno i do sada nezabilježeno.

NARUŠENI FINANCIJSKI TOKOVI

Zašto je kredit ugovoren s tako dugim rokom otplate i počekom?

Predsjednik Županijskog vijeća Stranke za BiH Almir Bečarević ističe kako su stranke Trojke, otkako su preuzele vlast, Županiju Sarajevo dovele gotovo do maksimalnog mogućeg zaduženja, koje iznosi 10 posto prihoda iz prethodne fiskalne godine. „Stoga sada ugovaraju što duže rokove otplate i počeka. Drugim riječima, ostalo im je jedino zaduživati naše unuke, jer su nas i našu djecu već zadužili.

U dopisu federalnog ministra financija jasno je navedeno da Vlada Županije neredovito uplaćuje rate kredita, odnosno probija ugovorene rokove, što znači da su financijski tokovi već narušeni“, rekao je Bečarević. Prema njegovim riječima, Vlade ŽS od preuzimanja vlasti zadužile su Županiju više od četiri puta u odnosu na ranije razdoblje, a pritom su stvorile i akumulirani deficit od 180 milijuna KM, bez uračunatog deficita iz ove godine.

„Kada se pogleda ovaj presjek stanja i činjenica da je samo u posljednje tri godine proračun Županije iznosio 4,8 milijardi KM, jasno je da se radi o financijskoj neodgovornosti koja vodi Županiju nepovratno ‘na put bez povratka’.

Zaduženja, deficit, neredovito izvršavanje obveza i ‘rekordni’ proračuni uskoro će dovesti do ozbiljnih problema za sve proračunske korisnike te onemogućiti provedbu važnih projekata. Samo projekt čistog zraka u ŽS košta minimalno 500 milijuna KM, a grijanje na obnovljive izvore energije 200 milijuna KM“, zaključio je Bečarević.

Županijski ministar financija Afan Kalamujić nedavno je priznao da akumulirani deficit iznosi 179 milijuna KM, ali tvrdi da novo zaduženje od 90 milijuna KM nije isključivo namijenjeno pokrivanju deficita 40 milijuna ide u tu svrhu, a 50 u kapitalne projekte poput nabave helikoptera za MUP ŽS, hangara, policijskih vozila, izgradnje škole na Stupu te objekata i opreme u zdravstvu.

Kalamujić navodi da je ŽS financijski stabilna, no nije objasnio zašto onda Federalno ministarstvo financija upućuje opomene. Samo je kratko dodao kako bi mjere štednje trebale donijeti rezultate.

MILIJUNI OTIŠLI U ZRAK

Podsjetimo, Županija Sarajevo prihvatila je zaduženje po Sporazumu o zajmu između Bosne i Hercegovine i Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) u ukupnom iznosu od 22,7 milijuna eura za realizaciju projekta „Unapređenje kvalitete zraka“, navodi se u odluci objavljenoj na službenoj stranici Vlade ŽS.

Projekt se sastoji od četiri komponente: jačanja sustava praćenja i upravljanja kvalitetom zraka, potpore unapređenju grijanja i energetske učinkovitosti u domaćinstvima, razvoja zelene urbane mobilnosti, te potpore provedbi projekta.

Za provedbu prve, druge i četvrte komponente nadležno je Ministarstvo komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša, dok će Ministarstvo prometa ŽS biti odgovorno za treću komponentu, unapređenje javnog prijevoza i razvoj transporta s niskim emisijama.

Ukupno 13,5 milijuna eura bit će usmjereno na uspostavu zone niskih emisija u središtu grada i ograničenje kretanja vozila starijih ekoloških normi, dok će 9,2 milijuna eura biti izdvojeno za projekte zelene mobilnosti.

Prema odluci, sredstva zajma odobravaju se s rokom otplate od 31,5 godina, uključujući osmogodišnji poček, uz kamatu po stopi LIBOR-a za euro i varijabilni dodatak.

Svrha projekta je unaprijediti sustav praćenja kvalitete zraka, smanjiti emisije iz sustava grijanja i urbanog prometa, povećati korištenje bicikala te jačati svijest građana o utjecaju zagađenja na zdravlje.

Sredstva će biti prenesena na Županiju Sarajevo nakon potpisivanja podugovora o zajmu između Federacije BiH i Županije, pod istim uvjetima utvrđenim Sporazumom o zajmu s IBRD-om.

Ljportal

error: Content is protected !!