Poznato je da je pitanje starenja komplicirano. Poznato je da je to postupan proces u kojem tjelesni organi posustaju u svojoj funkciji, a organizam postaje osjetljiv na bolesti koje su normalno povezane sa starenjem. Međutim, sve se više uočava da su zdravstveni problemi, koji se obično pripisuju procesu starenja, ustvari više povezani s genetikom i načinom života. Mi ne možemo mnogo učiniti što se tiče naših gena ili neumitnoga protjecanja vremena, ali možemo spriječiti mnoge bolesti koje su obično sinonimi starenja. Razumije se, postoje određeni aspekti starenja koje ne možemo promijeniti (opadanje hormonalnih funkcija itd.), ali neke od tih promjena možemo odgoditi, često uz pomoć manjih mjera opreza i nekih jednostavnih promjena u stilu života. Ovdje je navedeno nekoliko zabluda s kojima živimo i koje valja opovrgnuti, piše Ivo Belan, dr. med. za Narodni zdravstveni list.

Prva zabluda: Ako živite dovoljno dugo, postajete senilni i zaboravljivi

Činjenica: Gubitak mentalnih sposobnosti često je uzrokovan smanjenom krvnom cirkulacijom u mozgu i malim moždanim udarima koji mogu rezultirati nakon začepljenja krvne žilice.

Pravilna ishrana i tjelovježba smanjuju šanse za nastanak moždanoga udara. Izbjegavajte veće količine alkoholnih pića jer alkohol smanjuje broj moždanih neurona (živčane stanice) koje vam je priroda podarila. Stimulirajte neurone izlažući se često novim mentalnim zadatcima (novi hobi, večernje škole, novi posao, društvene aktivnosti itd.). Važno je da prisiljavate sebe na razmišljanje.

Druga zabluda: Procesom starenja gubite zube

Činjenica: Mnogi ljudi u tridesetim godinama nauče kod stomatologa nove riječi: periodontitis, paradentoza.

Ta se upala događa kad bakterije i hrana uđu između zubnoga mesa i zuba. Kako upala napreduje, zubno se meso odvaja od zuba, bakterije razaraju kost koja drži zub na mjestu i na koncu zub s vremenom ispada. Premda su naši djedovi i bake morali držati svoje zube u čaši vode, ispravno i redovno pranje zubi, čišćenje koncem prostora među zubima, kontrole kod stomatologa svakih šest mjeseci, obično sprečavaju sve probleme. Uz odgovarajuću brigu danas nitko ne bi trebao gubiti zube.

Treća zabluda: Stari ljudi puni su bora

Činjenice: Pušenje, oštećenje kože od sunčevih zraka i nedostatak antioksidansa u našoj prehrani mogu uzrokovati sve, od bora pa do raka.

Sredstva za zaštitu od sunca treba stavljati na lice i na nepokrivene dijelove tijela. Ona mogu spriječiti prekomjerna oštećenja kože. Osim toga, održavajući kožu čistom, održavat ćete ju i zdravom. Valja obratiti posebnu pažnju na lice. Kako čovjek stari, koža stvara manje masnoća, postaje suha i naborana. Vlažne kreme mogu pomoći da se vlaženjem kože donekle izravnaju i bore.

Četvrta zabluda: Stari ljudi imaju slabe kosti

Činjenica: Kako ljudi stare, gube koštanu masu, katkada do te mjere da kosti postaju lomljive.

Ovo se stanje zove osteoporoza i najčešće pogađa žene. Muškarci gube koštanu masu sporije i postupnije. Lijekovi, kao što su kortikosteroidi, prekomjerno pušenje i pijenje alkoholnih pića mogu pridonijeti tom gubitku. Uzimanje kalcija i vitamina D (mlijeko i sunčevo svjetlo dobri su izvori), uz prethodnu konzultaciju s liječnikom, najbolji je način povećanja gustoće koštane mase. Posebno važna stvar u održavanju gustoće koštane mase je redovna fizička aktivnost, koja će istovremeno održavati i mišićnu jakost.

Peta zabluda: Stari ljudi slabi su i krhki

Činjenica: Starenje može donijeti promjene koje ozbiljno ograniče upotrebu nogu i ruku.

Najočitija je mišićna atrofija. Kako čovjek stari, postoji sklonost da se gube nervne veze s mišićima. U najgorem slučaju mirovanje tijela može uzrokovati potpuni gubitak mišićne funkcije. Međutim, ako se mišići stimuliraju tjelovježbom, koja direktno pokreće ruke i noge, mišići zadržavaju sposobnost stvaranja novih nervnih veza. Također i normalno smanjenje plućnoga kapaciteta može biti minimalno (ako se već ne može spriječiti) uz pomoć redovnih aerobičkih tjelovježbi prilagođenih starijoj dobi.

Šesta zabluda: Stari ljudi češće obolijevaju

Činjenica: Obrambeni, imunosni sustav doživljava svoj vrhunac u mladenačkoj dobi, a nakon toga postupno gubi svoju efikasnost zbog degeneracije prsne žlijezde – timusa.

Međutim, do tada je osoba već bila izložena i stekla otpornost na mnoga oboljenja. Ipak, mnogi se virusi uključujući i one od gripe, stalno mijenjaju i inficiraju nas svake godine. Uzimajući dobro uravnoteženu i raznovrsnu hranu, pomoći ćete si da ostanete zdravi. Mnogi ljudi kako stare pokušavaju jesti manje, međutim, nedostaci pojedinih hranjivih sastojaka te vitamina i minerala mogu smanjiti efikasnost imunosnoga sustava. Stres i prekomjerni napori mogu također promijeniti razine hormona i znatno oslabiti tjelesni imunosni sustav.

Sedma zabluda: Stari ljudi pate od zatvora

Činjenica: Prvo valja imati na umu da ono što je normalno za jednu osobu, ne mora biti za drugu.

Za jednu je osobu normalno imati stolicu jednom dnevno dok je za drugu normalno imati stolicu svaki treći dan. Većina ljudi koji doživljavaju zatvor kasnije u životu jedu manje, posebno manje vlaknastih komponenata u hrani. Ako imaju stolicu rjeđe nego što su imali kad su bili mladi, razlog bi mogao biti taj što su sada manje fizički aktivni, što usporava prolaženje hrane kroz crijeva. Ako želite da stolica bude što redovitija, jedite više hrane s vlaknastim komponentama (voće i povrće), pijte više tekućine i redovno tjelesno vježbajte, primjereno svojoj dobi.

Osma zabluda: Stari muškarci gube svoju muževnost

Činjenica: Glavni razlog za impotenciju povezanu s dobi jest problem krvnih žila, koji je opet u vezi sa srčanožilnim bolesti-ma.

Zbog masnih naslaga na unutarnjoj stijenci krvnih žila koje sužuju lumen žila, erekcija penisa postaje teža. Neki lijekovi, kao što su oni za snižavanje kolesterola u krvi ili za snižavanje krvnoga tlaka, mogu uzrokovati smanjenje seksualne potencije. Premda prirodno smanjenje koncentracije muškoga spolnog hormona testosterona u krvi može onemogućiti osobu da ima erekciju tako često kao što je imala u mladenaštvu, ipak nema razloga zašto osoba ne bi doživotno uživala u spolnim odnosima, pa makar to bili dodiri, zagrljaji, milovanja i nježnost.

Ivo Belan, dr. med./Narodni zdravstveni list

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Izvor: narod.hr/zzjzpgz.hr