Iako se dio dužnosnika Bosne i Hercegovine protivio, Pelješki most je spojen. Time je spojen hrvatski jug s ostatkom države. Radovi na mostu se nastavljaju, a prva vozila se očekuju na proljeće.
O ovome je u Dnevniku 3 Federalne televizije govorio Ševal Kovačević, sudski vještak prometne struke.
Kaže da ovaj projekt za BiH znači štete.
“One prije svega mogu biti političko pitanje. Most nije nikakvo tehničko pitanje. On je prvorazredno državno pitanje i moralo se prije toga raditi na rješavanju granica. Druga stvar, most će ambijentalno zakloniti destinaciju Neumskog kanala koja će ostati neko slijepo crijevo. Ovo je europski projekt, ali na štetu BiH.”
Ističe da treba tražiti genezu rješavanja pitanja o akvatoriju Neum.
“Još 1997. godine dvije države, odnosno dva predsjednika su potpisala jedan akt gdje je BiH suglasna da Hidrografski zavod iz Splita napravi podlogu da se izvrši razgraničenje u Neumskom akvatoriju, da se riješi pitanje prolaza Hrvatske kroz Neum i da luka Ploče bude ustupljena BiH pod povlaštenim uvjetima na 99 godina. Danas imamo situaciju da BiH nema uopće u Pločama, da je ’99. godine perfektuiran jedan sporazum o Neumu između Tuđmana i Izetbegovića i rečeno je da razgraničenje na moru ide sredinom Malostonskog zaljeva, između Kleka i poluotoka Pelješac, da se slobodan prolaz kroz Neum Hrvatskoj odobrava i treće ovo što jest. 2006. od Hrvatske stiže akt gdje vlada Sanadera obavještava BiH da odustaju od tog sporazuma. U tom periodu ili dvije godine prije između Vijeća ministara i Vlade Hrvatske je postignut sporazum da se neće ništa graditi u spornom području 500 metara od granice bez suglasnosti obje države.”
Kovačević kaže da je Hrvatska prekršila međunarodno pravo.
“BiH sada ne može ništa uraditi. Mislim da su ogromne štete napravljene. Nema više nikakvih šansi ni da BiH tuži. Druga stvar, budimo iskreni, Europa je jasno rekla dokle su njene granice mostom. Prometno smo izolirani.”
Na pitanje što će ovaj most donijeti BiH s aspekta prometa i financijskih gubitaka, odgovara: “Ovaj most je donio samo štete. Nema nijedna stavka da donosi benefite. Prvo što će se smanjiti trgovinski promet u Neumu. Drugo, nema više ni turista iz Hrvatske. To su ogromne štete. Treća stvar, i turisti iz zemalja Europe imaju infrastrukturu i oni odoše dalje. Jedino od benefita po Neum je da će biti smanjene prometne gužve. Most će definitivno promijeniti floru i faunu.”
Smatra da je moguće da Neum bude luka.
“Ali prethodno je za Neum trebalo uraditi kvalitetan master plan i jasno reći da nema luke u Neumskom kanalu. Tamo nema nikakvih uvjeta. U Neumu uživaju privatnici koji imaju apartmane.”
Za kraj, kaže da BiH uopće nije iskoristila potencijale Neuma.
Dnevnik.ba