Predsjednica Europske komisije Ursula von der Layen boravi u službenom posjetu Bosni i Hercegovini, gdje je s hrvatskim premijerom Andrejem Plenkovićem i predsjedateljem Vijeća ministara BiH Zoranom Tegeltijom otvorila novi most koji povezuje Hrvatsku i BiH preko Save kod Svilaja.

Prigodnom svečanosti na bosansko-hercegovačkom graničnom prijelazu Svilaj u četvrtak je u promet pušten most preko rijeke Save, koji je sastavni je dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C – Budimpešta-Beli Manastir-Osijek-Sarajevo-Ploče.

Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen, predsjednik Vlade RH Andrej Plenković i predsjedatelj Vijeća ministara BiH Zoran Tegeltija zajedno su prerezali vrpcu i time označili puštanje mosta u promet, javila je HRT.

– Ovo je poseban trenutak, Most Svilaj povezuje EU i Zapadni Balkan. EU je uložila 25 milijuna eura u izgradnju, ali od ulaganja novca možda je važnija simbolika koju most predstavlja. Bit mosta je povezivanje, izgradnja mostova između ljudi, naroda, zemalja, kultura što je toliko značajno za našu zajedničku budućnost, rekla je Ursula von der Leyen na otvorenju mosta Svilaj.

– BiH i cijeli zapadni Blakan pripada EU. U našem je zajedničkom interesu i vjerujem da je ovo naša sudbina. Moramo se suočiti s izazovima današnjice, poput epidemije, ekonomskog oporavka. EU je dosad donirala 1,3 doza cjepiva BiH, a u planu su i dodatne količine. Cijepljenje će u konačnici spasiti živote. Moramo uvjeriti stanovništvo da se cijepi i molim Vas da ih zajednički uvjeravamo, rekla je Von der Leyen.

Premijer Hrvatske Andrej Plenković rekao je kako je rijeka Sava koja je najdulja prirodna granica između dvije susjedne i prijateljske države, između BiH i Hrvatske.

– Otvaramo još jedan most koji na spaja, još jednu poveznicu između RH i BiH, ali i poveznicu između EU i BiH. Izrazito mi je drago da je na ovoj prigodi s nama predsjednica Europske komisije jer njezin dolazak ovdje uistinu naglašava simboliku spajanja. On simbolizira i vrijednosti koje nas povezuju, a to je prije svega zajedništvo, odgovornost, povjerenje, međusobno uvažavanje i poštovanja te želja da komuniciramo bez ometanja i da se ljudi, dobra i usluge kreću bez ograničenja, rekao je Plenković.

Europa su i vrijednosti demokracije, ljudskih prava, vladavine prava, tržišno-socijalno gospodarstvo, Ali Europa, kao što mi u Hrvatskoj znamo sada nakon 8 godina članstva, su i mostovi i ceste i brodovi i optički kablovi, radna mjesta, obrti, tvrtke te napredovanje i razvoj u svakom pogledu. Stoga danas moramo biti zadovoljni da je ovaj projekt realiziran zajedničkom suradnji i uz financijsku potporu europskih insitutcija. On je zasiugurno samo jedan od onih mostova koji će povezati RH i BiH. Već iduće godine bit će most kod Nove Gradiške. To znači da jačanjem infrastrukturnog povezivanja povezujemo naše narode, naša gospodarstva, međusobna ulaganja i razmjenu, dodao je premijer Hrvatske.

– Posebna vrijednost ovog projekta je taj što se nalazi na međunarodnom koridoru Vc. Predstoji izgraditi nešto više od 200 km tog koridora. Hrvatska će već iduće godie završiti preostali dio od Osijeka do mađarske granice, slično će napraviti i Mađarska do Hrvatske te kada se kompletira ovaj koridor imat ćemo punu dimenziju i vrijednost i ulogu ovog mosta kod Svilaje, rekao je Plenković.

Premijer Andrej Plenković se kod graničnog prijelaza Hrvatske i BiH sastao s predsjedateljem Vijeća ministara BiH Zoranom Tegeltijom.

Tegeltija je na početku sastanka rekao kako se na taj most čekao nekoliko desetljeća.

– Onda kad je bio gotov čekalo se još godinu dana da se završi granični prijelaz te da se sve može staviti u funkciju, rekao je.

Most preko rijeke Save je kontaktna je točka cestovne mreže Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Dužina mosta iznosi 660 metara, a ukupna širina 29 metara. Za svaki smjer izgrađene su po tri vozne trake.

Zajednička izgradnja mosta realizirana je temeljem sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Save kod Svilaja i priključnih graničnih dionica autoceste na koridoru 5C.

Sukladno sporazumu, svaka država financira 50 posto ugovorene vrijednosti radova. Financiranje hrvatskog dijela mosta osigurano je putem CEF fonda (57,97 posto) i kredita EIB-a. Vrijednost ugovorenih radova za izgradnju mosta iznosi 22,31 milijun eura bez PDV-a.

Radovi na izgradnji mosta započeli su u rujnu 2016. godine, a planirani rok završetka radova bio je dvije godine.

Hrvatska je svoj dio građevinskih radova završila još prošle godine, ali je kasnila gradnja prijelaza s bosanskohercegovačke strane, a u međuvremenu pojavio se i problem s kategorizacijom prijelaza u BiH.

Natječaji za gradnju toga mosta nekoliko su se puta raspisivali i poništavali, a nakon trećega postupka i milijunske odštete koju je BiH morala platiti, jer nakon natječaja nije uvela u posao planiranoga izvođača, tvrtku Strabag, u konačnici je posao gradnje dodijeljen konzorciju koji su činile tvrtke Viadukt i Hering. U međuvremenu je Viadukt otišao u stečaj, pa je cjelokupan posao preuzela tvrtka Hering.

Most Svilaj jedan je od ključnih projekata Hrvatskih autocesta na dovršetku međunarodnog koridora 5c, koji će spojiti Budimpeštu, Osijek i Sarajevo s Pločama. Potpuni završetak hrvatskog dijela koridora očekuje se 2024. godine.

U sklopu turneje po zemljama Zapadnog Balkana i iskazivanja potpore procesu proširenja Unije, predsjednica Europske komisije Ursula von der Layen posjetila je Beograd.

Sinoć je iz Prištine pozvala Kosovo i Srbiju da prevladaju sve veći granični spor i ponovno se posvete pregovorima.

Bruxelles je za Zapadni Balkan pripremio novi gospodarski i investicijski plan, vrijedan čak trećinu ukupnog BDP-a te regije.

– Znate da sam nepokolebljivi pristaša procesa proširenja. Želim Zapadni Balkan uz nas, tu vam je mjesto. Želimo vas, trebamo vas. Ovo je san, da, ali vrijedi za to raditi jer svako postignuće, svako povijesno postignuće počelo je snom, rekla je predsjednica Europske komisije.

/HMS/

error: Content is protected !!