Jesen donosi i određena sniženja cijena robe široke potrošnje u BiH, a poznato je kako će se ona značajnije proširiti u predstojećem blagdanskom razdoblju. Međutim, kako ne upasti u “zamku” trgovaca i izbjeći da vam se shopping pretvori u noćnu moru?

Iako su bh. građane u proteklom razdoblju pratila poskupljenja životnih namirnica, a koja se najavljuju i za dolazeće mjesece, shopping centrima u našoj zemlji počela su dominirati sniženja cijena odjeće, obuće, bijele tehnike i ostalih proizvoda široke potrošnje.

U nekim trgovinama cijene “padaju” i za 70 posto, a iz Udruženja za zaštitu potrošača BiH građanima upućuju nekoliko savjeta kako bi zaštitili svoje interese, ali i bili potpuno racionalni prilikom kupnje.

Ranija iskustva iz prakse pokazuju kako građani često prave velike greške prilikom kupovine u okviru akcijskih ponuda, a u današnjem vremenu koronavirusa i narušenih ekonomskih prilika stručnjaci iz oblasti ekonomije i zaštite prava potrošača ukazuju na potrebu racionalnog trošenja novca.

“Sva sniženja robe široke potrošnje, posebno one iz oblasti mode, u koju spadaju odjevni predmeti i obuća, u jesenjem razdoblju imaju ustaljena sniženja. Međutim, u prošloj i ovoj godini ona nisu toliko značajna za većinu potrošača zbog pandemije koronavirusa, čije nam ekonomske posljedice tek sada dolaze na naplatu”, kaže za Klix Gordana Bulić, predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača BiH

Građanima prioritetnije voće i povrće od odjevnih predmeta

Prema njezinim riječima u Bosni i Hercegovini u proteklim mjesecima nije zabilježen značajan rast prodaje takvih proizvoda, s obzirom na to da su potrošači uglavnom bili usmjereni na kupovinu kvalitetnije prehrane, odnosno voća i povrća, zatim lijekova i suplemenata, uz izostanak povećanja mirovina, kašnjenja plaća i slično.

“Oni koji imaju malo više novca i općenito su ranije više kupovali skuplje modne proizvode, prateći modne trendove, to i dalje čine. Međutim, prateći trendove u posljednjih nekoliko godina, ne može se reći kako su veoma visoke cijene koje dođu s novim kolekcijama zapravo realno vrijedne, odnosno one nisu u skladu s kvalitetom proizvoda. U ekonomiji to nazivamo skimming cijene prema kojoj se za modni hit i nešto novo plaća znatno veći iznos. Tome su posebno podložni mladi, koji se žele statusno označiti. Ali, to je greška i građani trebaju biti oprezni”, naglašava Bulić.

Realizacijom sniženja cijena proizvoda prodavači se nerijetko žele riješiti i mrtvog kapitala, a ekonomisti navode kako bi akcijska vrijednost proizvoda zapravo trebala biti i njezina realna u većini slučajeva.

Međutim, prodavač svoju robu može prodavati po cijenama po kakvim on želi, odnosno slobodno ih formirati, jer je legalni vlasnik prodavnice i robu je kupio upravo na takav način.

“Kada pogledate tu robu, ona vrlo često nema ni kvaliteta koji bi opravdao njezinu cijenu i po sniženju od 70 posto. Prodavci često na svojim izlozima navode kako je sve sniženo, naprimjer 70 posto, međutim, kada građani uđu u trgovinu, vide da su snižena dva ili tri proizvoda, dok su ostali po cijeni nižoj za 20 posto. Tu posla ima za inspekciju, jer naprimjer postoje procedure koje propisuje Zakon o trgovini, o tome koja količina proizvoda mora biti snižena do 50 posto kako bi se to navelo na izlogu”, pojašnjava Bulić.

Mamac za kupce

Obavještenja o vrtoglavim sniženjima istaknuta na izlozima također su mamac za kupce kako bi ušli u prodavnicu, a Bulić građanima savjetuje da u aktualnom razdoblju moraju biti posebno oprezni, naročito zbog narušene kupovne moći uzrokovane ekonomskim oscilacijama posljedično pandemiji.

“Građani moraju novac racionalno trošiti, jer ulaskom u prodavnicu s naznačenim velikim sniženjima vrlo često kupe bilo što, ali to se ispostavi kao greška. Dešava se da bi po izlasku iz objekta proizvod odmah vratili, ali to ne mogu učiniti zbog obračuna PDV-a i ostalih obveza. Tada dolazi do određenih natezanja, koja su u konačnici na štetu kupca”, upozorava Bulić.

Prilikom kupovine odjeće i obuće građanima se preporučuje da to čine ciljano, s jasno odabranim proizvođačem i distributerom, koji im provjereno garantira kvalitetu.

“Kupiti djetetu tenisice od 500 ili 600 KM i nakon toga zaključiti kako one nisu kvalitetne ili su neupotrebljive nakon mjesec, predstavlja veliki luksuz za prosječnu obitelj u BiH”, podcrtava predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača BiH.

Prema ranijim iskustvima iz prakse kupci su se znali naći u nezgodnim situacijama, s obzirom na to da proizvod nisu mogli reklamirati nakon kupovine po sniženoj cijeni.

Bulić navodi da reklamacija na proizvod mora postojati i kada je njegova cijena snižena, izuzev ukoliko se on ne prodaje s već poznatim nedostatkom.

“Ukoliko netko od trgovaca odluči sniziti cijenu nekom odjevnom predmetu ili obući i nigdje nije naglasio da on ima neku skrivenu manu ili nedostatak, potrošač ima pravo na reklamaciju. Međutim, ukoliko je cijena snižena i naveden je nedostatak, potrošač se ne može žaliti”, zaključila je Bulić.

Upravo jesenja sniženja i novogodišnje akcije donose najviše zarade poslodavcima, koji poručuju kako se kupci ne trebaju plašiti eventualnih “zamki” prilikom kupovine. Međutim, prisutnost opreza svakako je važna, jer nitko od nas ne želi da mu se kupovina odjevnog premeta o kojem smo duže vremena maštali eventualno pretvori u noćnu moru.

/HMS/