Treći ponedjeljak u kalendaru (ove godine 17. siječanj) već se godinama naziva najdepresivnijim danom u godini.

Teoriju o Blue Mondayu uspostavio je 2004. Cliff Arnall, velški psiholog koji je predavao u večernjoj školi edukacijskog centra Univerziteta u Cardifu. Samoprozvani guru u obzir je uzeo niz čimbenika, uključujući vremenske uvjete, dugove, vrijeme koje je prošlo od Božića te motivaciju.

Ali Blue Monday je u principu ideja jedne marketinške tvrtke koja je željela da poveća prodaju ljetnih aranžmana. Arnall je jednom prilikom priznao da je jednostavno odabrao datum kad su ga pitali da izračuna najdepresivniji dan u godini. “Prvo su me pitali da dođem do dana za koji mislim da je najbolji za rezerviranje ljetnog odmora.”

“Kad sam počeo razmišljati o motivima za bukiranje odmora, prisjećajući se onoga što su mi tisuće ljudi govorile tijekom posla ili radionica, ovi čimbenici upućivali su na to da je treći ponedjeljak u siječnju posebno depresivan”, objasnio je.

Ubrzo je taj pojam postao globalno popularan – do te mjere da pojedini psiholozi upozoravaju na njegov loš uticaj kod osoba koje se zaista bore s depresijom. Iako na prvu izgleda komplicirano i ozbiljno, Arnallova formula za Blue Monday nema znanstveno uporište. Pažljivijim uvidom u formulu [W + (Dd)] xTQ / MxNA može se vidjeti da su uključene varijable subjektivne i očito nenaučne, piše CNN.

W, na primjer, označava vrijeme. D je dug, a d mjesečna plaća, dok T znači vrijeme od Božića, a Q vrijeme od kada ste odustali od novogodišnje odluke.

Nijedan čimbenik koji je uključio ne može se mjeriti ili upoređivati ​​istim jedinicama. Formula se ne može procijeniti ili provjeriti. Na primjer, ne postoji način za mjerenje prosječnog broja dana otkako su ljudi odustali od svoje novogodišnje odluke. A siječanjsko vrijeme varira među državama i kontinentima.

“Nisam ni slutio da će formula steći popularnost koju ima”, rekao je Arnall za CNN. Tvrdi i da je vodio kampanju protiv vlastite ideje o Plavom ponedjeljku. Kampanja se zvala Stop plavom ponedjeljku. Ali pokazalo se da je i to bio marketinški trik – ovaj put u cilju da potakne zimski turizam na Kanarskim otocima.

“Uopće se ne kajem”, ipak je zaključio Arnall, koji smatra da je pojmom Blue Mondaya “potaknuo razgovor o psihologiji u medijima”. Međutim, struka se s njim baš i ne slaže. “To nije ispravan način za podizanje svijesti o mentalnim problemima”, rekao je za CNN dr. Antonis Kousoulis.

“Rekavši da je taj jedan dan najdepresivniji dan u godini, bez ikakvih dokaza, banaliziramo koliko ozbiljna depresija može biti. Mentalno zdravlje najveći je zdravstveni izazov naše generacije. Trivijalizovanje je potpuno neprihvatljivo”, zaključio je.

Izvor:pogled.ba

error: Content is protected !!