Starije osobe često su žrtve prevaranata koji dolaskom na kućna vrata i razgovorom s potencijalnom žrtvom nude različite usluge i pogodnosti. Starije osobe u najboljoj vjeri pristaju na suradnju i razgovor, dopuštaju nepoznatim osobama ulazak u kuću i postaju žrtve prijevara, piše Večernji list BiH.

Lako povjeruju

Prevaranti obično mole za neku (pri)pomoć, sitnu uslugu, prodaju predmete ili nude usluge, lažno se predstavljajući. Žele zadobiti povjerenje ili sažaljenje jer tako pripremaju teren za ulazak u stan potencijalne žrtve. Prilagođavaju način i mogućnost činjenja kaznenog djela shodno trenutačnim okolnostima, procjeni žrtve i mogućem riziku.

Građani trebaju imati na umu da se vješti prevaranti često koriste jednostavnim trikovima. Rizik je veći što je žrtva starije životne dobi. Umirovljenici su obično lošeg zdravstvenog stanja i lako povjeruju u prodaju “spasonosnih” preparata koji će im “vratiti mladost”. Pa tako u posljednje vrijeme raste broj umirovljenika iz cijele BiH koje trgovci zavaravaju pričom o besplatnom medicinskom pregledu u njihovom domu, dok im, ustvari, prodaju masažere po paprenim cijenama.

Iz Udruge za zaštitu potrošača DON upozoravaju da nesavjesni trgovci koriste ovako tešku krizu da bi obmanuli građane i ostvarili višestruku dobit. Pod izgovorom besplatnog pregleda, oni umirovljenicima ulaze u kuću, a od njih izlaze najčešće s predujmom i potpisanim ugovorom o kupnji skupocjenog proizvoda.

– Trgovci koriste marketinške trikove, zovu umirovljenike i nude im besplatan pregled, a naši stariji građani misle kako im dolaze liječnici i pristupaju s povjerenjem. Ovo je i ogromno upozorenje građanima da paze koga puštaju u kuću – kazala je za srpskainfo.com izvršna direktorica DON-a Murisa Marić. Starijim građanima, koji uglavnom stanuju sami, na ovaj način pretežno se prodaju “ljekoviti” masažeri, koji koštaju između 1000 i 2000 KM.

– Umirovljenicima se ne govori o štetnosti masažera, već samo da ih je potrebno koristiti mjesec dana kako bi se vidjeli učinci, a samim tim i preskočio rok od 15 dana za odustajanje od kupnje – pojašnjava i napominje da je prvih 15 dana ključno za reakciju, jer po zakonu potrošač ima pravo u tom razdoblju jednostrano raskinuti ugovor.

– Umirovljenici često ne znaju ni što su potpisali niti da im se svakog mjeseca odbija novac od ionako male mirovine. Ova prestrašna priča uzela je maha u cijeloj BiH i mi trenutačno imamo 13 takvih predmeta u kojima štitimo prava potrošača – ističe Marić.

Internetske prijevare

Dok su stariji žrtve prijevare na kućnom pragu, mlađi su pak žrtve različitih internetskih prijevara.

Podsjetimo, prošlog mjeseca Federalna uprava policije upozorila je građane da su sve učestalije prijevare preko interneta poznate kao “Nigerijske prijevare”.

Ova vrsta prijevara vrši se preko e-maila, društvenih mreža, ali i drugih komunikacijskih kanala na internetu. U posljednjim slučajevima “Nigerijskih prijevara” s kojima je upoznat FUP, radilo se o tzv. ljubavnim prijevarama. Izvršenje ovog kaznenog djela usmjereno je prema pojedincima koji su usamljeni ili koji traže ljubav.

Na različitim društvenim mrežama i stranicama za upoznavanje prevaranti su kreirali lažne profile kako bi u svoju mrežu namamili usamljene žene i muškarce. Komunikacija traje do trenutka kada prevaranti predlože slanje paketa na adresu žrtve tražeći osobne podatke. Ako žrtva pristane, počinju zahtjevi za raznim novčanim transakcijama koje se na početku tiču transfera spomenutog paketa, ali vremenom postaju prijetnje i ucjene.

Izvor:vecernji.ba