Vozači električnih romobila predstavljaju sve veću opasnost za sebe i ostale sudionike u prometu.
Sve ih je više zbog čega se upalila crvena žarulja koja ukazuje na to da je krajnji trenutak da se to pitanje zakonski regulira jer je lomova i sudara s pješacima i drugim sudionicima u prometu sve više i na bh. cestama.
Iz tog razloga Ministarstvo prometa i veza RS-a zakonom je propisalo kategorizaciju, uvjete i način njihovog kretanja na javnim površinama.
Navedeno ministarstvo izmjenama entitetskog Zakona o sigurnosti prometa na putevima koji je na snagu stupio još prošle godine, predvidjelo je reguliranje korištenja električnih trotineta/romobila i ostalih lakih električnih vozila. Ranije je stupio na snagu pravilnik o načinu i postupku izdavanja identifikacijske potvrde vlasnicima takvih vozila.
Zakon predviđa da je vlasnik obvezan platiti troškove izdavanja identifikacijske potvrde i naljepnice u iznosu od 20 KM. U RS-u osim registracije, regulirana je i brzina kretanja romobila po trotoaru do 6 kilometara na sat, dok za svaku bržu vožnju građani moraju koristiti prometnicu.
Lako električno vozilo definirano je kao vozilo na kotačima koje se djelomično ili potpuno koristi kao motorno vozilo za prijevoz jedne osobe koje se potpuno ili djelomično napaja iz samostalnog izvora energije sa sustavom samobalansiranja ili bez njega te ima napon baterije do 100 VDC, odnosno integrirani punjač s ulazom za baterije do 240 VAC. Laka osobna električna vozila zakon razvrstava u četiri klase.
Prvoj klasi pripadaju vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 km/h, bez sustava samobalansiranja i sjedišta. U drugu klasu spadaju vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 km/h bez sustava samobalansiranja i sjedišta, trećoj vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 km/h, sa sustavom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta te posljednjoj, četvrtoj klasi vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 km/h, sa sustavom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta.
Izričito se navodi kako osoba koja koristi lako električno vozilo mora posjedovati potvrdu i naljepnicu, mora imati više od 14 godina. Vozač romobila mora posjedovati potvrdu o poznavanju propisa o sigurnosti prometa te za vrijeme vožnje mora nositi zakopčanu zaštitnu kacigu.
Za razliku od RS-a, na državnoj, federalnoj, kao ni na županijskoj razini, to pitanje još uvijek nije regulirano iako odavno postoji potreba za tim. Glasnogovornik Ministarstva unutarnjih poslova HNŽ-a Ljudevit Marić za Večernji list je rekao da još nije definiran zakon, ističući važeći.
”Po Zakonu o osnovama sigurnosti cestovnog prometa u BiH, po članku 106., e-romobilima zabranjeno je kretanje po biciklističkoj stazi i kolniku, zbog čega bi neoprezni vozači morali plaćati novčane kazne u iznosu od 30 KM”, kaže u razgovoru Marić, dodajući da električni romobil spada u rang dječjih igračaka.
Inače, u članku 106., stavku 3. stoji: “Na kolniku ceste zabranjeno je igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom, koturaljkama i slično, kao i sanjkanje, skijanje i drugo, osim ako je to posebno dopušteno”. Marića smo upitali kuda se mogu kretati.
”Mogu se voziti na dječjim igralištima i sličnim površinama. Inače, vožnja električnog romobila na pločniku vrlo je opasna. Ne čuje se, može udariti pješaka i razvija brzinu do 40 kilometara na sat što nije mala brzina. E, sada, kako i kada će zakonodavac to regulirati, vidjet ćemo. Policija je u ovom slučaju nemoćna. Većinom idemo s opomenama u slučaju kada korisnici električnih romobila krše prometna pravila”, zaključuje Marić u razgovoru. Kako bi se izbjegle posljedice koje nimalo nisu bezazlene, i iz BIHAMK-a su ranije izdali priopćenje za sigurnu vožnju. Prvo i osnovno pravilo je naučiti voziti električni romobil.
Najveći broj nesreća i ozljeda događa se onima koji su tek počeli voziti romobil. Vrlo je važno da je romobil ispravan i pravilno podešen za vožnju, nositi odgovarajuću odjeću i obuću kako biste se zaštitili prilikom pada, koristiti zaštitnu kacigu koja će ublažiti posljedice eventualnog pada.
Izvor: Iks portal