Puna skladišta kod trgovaca i popunjene kućne zalihe utjecali su na pad cijena hrane u BiH, a građani s nestrpljenjem očekuju da se na cijene osnovnih namirnica odrazi i evidentan pad cijena goriva, a time i troškova transporta. Usprkos blagom popuštanju inflatornog pritiska, koji traje već duže vrijeme, ekonomski stručnjaci ne usuđuju se dati dugoročnije procjene.
Ono što je definitivno potvrđeno jeste da je BiH u lipnju zabilježila rekordnu godišnju inflaciju od 15,8 posto te da su najveća poskupljenja, prema podacima Agencije za statistiku BiH, u sektoru prijevoza – 34,5 posto i na policama s hranom – 23,4 posto.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu Ljiljan Veselinović kaže da, u slučaju stabilizacije cijena goriva, treba očekivati smanjenje troškova u proizvodnji i trgovini praktično svega.
– Međutim, teško je prognozirati, jer cijene na globalnom nivou zavise od odnosa ponude i potražnje. Zbog situacije u Ukrajini ponuda je manja nego inače, iako ima nekih pozitivnih pomaka, kao što je potpisivanje sporazuma s Rusijom o izvozu žitarica iz Ukrajine. Potražnja je veća nego inače, jer zbog straha od nestašica države i pojedinci kupuju veće količine nego inače. Kad se ove prilike stabiliziraju, postoji velika šansa da će se i cijene korigirati, ali vjerovatno ne na onaj pretpandemijski nivo – kaže Veselinović za Avaz.
Ekonomski analitičar Admir Čavalić kaže da je blagi pad cijena hrane posljedica adaptacije globalnog tržišta i stabilizacije u lancima snabdijevanja, kao i prilagođavanja ratnom stanju u Ukrajini.
Izvor.avaz.ba