Prva završena dionica autoceste na koridoru Vc u Republici Srpskoj (RS), od Johovca do Rudanke, otvorena je ceremonijom kojoj su nazočili srpski član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik, predsjednica RS Željka Cvijanović, kao i drugi predstavnici vlasti Republike Srpske, poduzeća Autoputevi RS, EBRD-a i Ureda EU u BiH.
Dionica Johovac – Rudanka osigurava izravnu poveznicu na autocestu Banja Luka – Doboj i postojeću magistralu M17 u Bosni i Hercegovini. Ona dopunjava dvije druge dionice, Vukosavlje – Johovac i Rudanka – Putnikovo, koje grade Autoputevi RS. Brzina kretanja putnika i tereta na ovoj dionici će porasti sa 60 km/h na 100 i 120 km/h.
Član Predsjedništva BiH Milorad Dodik poručio je da je Republika Srpska stabilna i da njena ekonomija može iznijeti infrastrukturne projekte poput dionice autoputa na paneuropskom koridoru Vc, jer je njena ukupna zaduženost 51 posto bruto domaćeg proizvoda, što je najniže u regiji.
“Napraviti šest kilometara puteva govori da smo sposobni da se organiziramo, da imamo strukture i službe, da imamo ljude koji znaju izvršiti procedure, da imamo izvođače koji to mogu činiti i da sada s ponosom možemo reći idemo dalje”, izjavio je Dodik novinarima u Kostajnici kod Doboja, gdje je označen završetak izgradnje prve dionice autoputa na paneuropskom koridoru Vc, dužine oko šest kilometara.
Dodik je istaknuo da već sutra počinju aktivnosti na trasi Vukosavlje-Brčko distrikt i naveo da su u završnoj fazi pregovori za put od Bijeljine do distrikta.
“Očekujem da će Brčko distrikt donijeti odluku o trasi koja je usuglašena s nama da bi mogli i taj dio graditi”, izjavio je Dodik i naveo da su u završnoj fazi i pregovori za trasu od Višegrada do Istočnog Sarajeva.
Dodik je, kako prenosi Srna, kao plan naveo spajanje od Bijeljine preko Zvornika prema Palama i Sokocu, a od Višegrada prema Rudom kako bi teritorijom Republike Srpske došli do Trebinja.
Ministar prometa i veza Republike Srpske Nedeljko Ćorić izrazio je nadu da će u Federaciji BiH uspjeti ubrzati procedure da bi se završila izgrdanja koridora Vc što će povećati razvojnu perspektivu ovih prostora.
Ćorić, koji je najavio da već od sutra kreću aktivnosti na izgradnji nove dionice od Vukosavlja do Brčkog i podsjetio da se paralelno odvijaju radovi na drugoj dionici od Rudanke prema Putnikovom brdu, odnosno entitetskoj granici sa Federacijom BiH.
“Siguran sam da će i putevi Federacije uspjeti ubrzati procedure kako bi okončali dionicu koridora 5C` koji je naš izlaz na paneuropski koridor i dalje u EU, što će dalje povećati pesrpektivu RS i BiH”, izjavio je Ćorić.
Vršitelj dužnosti direktora “Autoputeva Republike Srpske” Slobodan Stanarević rekao je da od 1. rujna počinju probne, odnosno testne vožnje na novoizgrađenoj trasi.
On je naveo da će probno razdoblje trajati 15 dana do kada će biti i ograničena brzina na razinu gradilišne, a nakon toga projektirana od 130 kilometara na sat.
Otvaranje dionice autoceste u Republici Srpskoj pokazatelj važnosti financiranja iz Europske unije. priopćili su iz Europske unije u BiH.
“Dionica duga 6,1 km završena je zahvaljujući grantu Europske unije od 15 milijuna eura, koji je omogućio dodatno financiranje u obliku povoljnih kredita Europske banke za obnovu i razvoj vrijednih gotovo 70 milijuna eura. Vlasti i porezni obveznici nastavljaju uživati koristi koje donose vrlo povoljni financijski uvjeti koji se nude za infrastrukturne projekte u Bosni i Hercegovini koje podupire EU. Pružanjem podrške uvezanosti na Zapadnom Balkanu, kao i između Zapadnog Balkana i jedinstvenog tržišta EU, koje je najveće u svijetu, uz projekte autocesta na koridoru Vc, koje podržava EU, nastaju dodatne ekonomske koristi, a putovanje postaje brže i sigurnije”, naveli su.
Također, navode da je financiranje EU za dva infrastrukturna projekta u Republici Srpskoj na koridoru Vc i dalje obustavljeno zbog političke krize.
“EU i njene države članice nastavljaju biti najveći i najlojalniji izvor financiranja za Bosnu i Hercegovinu, kao i najveći trgovinski partner i ulagač u BiH. Međutim, vlasti u državi ne iskorištavaju puni potencijal mehanizama financiranja EU, uz rizik gubitka stotina milijuna eura u ulaganjima u transport i energetsku infrastrukturu. Ured EU u BiH poziva političare da ne propuste prilike koje nudi Europska Unija, a koje donose jasne i nezamjenjive koristi građanima BiH”, priopćeno je iz Delegacije EU u BiH.
/Srna/HMS/