Iako nam se do prije par godina činilo da su uredi jedina mjesta za rad i obavljanje radnih zadataka, proteklih par godina drastično je promijenilo shvatanje radnih obaveza i samog koncepta radnih mjesta. Rad od kuće, rad na daljinu postali su dio svakodnevnice te su se globalno pokrenula mnoga premišljanja o organizaciji rada i prilagođavanja koncepta koji je većina prihvatila. U ovom periodu nestabilnosti i nesigurnosti jednoj grupi zasigurno nije bilo čudno raditi od kuće, iz drugog grada, države, ili jednostavno bilo kojeg dijela svijeta – digitalnim nomadima.
Digitalni nomad zasigurno je pojam 21. stoljeća koji će značajno obilježiti generacije koje se profesionalno razvijaju uz razvoj IT industrije i koriste sve prednosti koje inovacije donose za razvoj svojih vještina i unapređenje karijera. Iako su pretežno vezani za IT industriju, digitalni nomadi dolaze iz sve većeg broja različitih profesija, a pripadaju im mladi profesionalci koji mijenjaju koncept radnog mjesta i produktivnosti. Uz više od 150 prijava pristiglih u deset dana iz svih dijelova svijeta za program za digitalne nomade koji podržava Evropske unija, pokazalo se da je Bosna i Hercegovina već sada atraktivna destinacija za ovu ciljnu skupinu.
„Na ovom projektu i na privlačenju digitalnih nomada radimo već nekoliko godina, budući da smo kroz naš Code Hub Mostar, coworking prostor koji je također otvoren kroz jedan EU projekt, imali neki kontakt s tom ciljnom skupinom. Tako smo i uvidjeli da im upravo to nedostaje u Mostaru – sadržaj koji oni mogu na jednom mjestu pronaći te se rodila ideja za RECOOPER projekt. Našli smo odlične partnere u Privrednoj komori Federacije BiH, ali cilj projekta je u stvari educirati 20 turističkih operatera. Njih smo pronašli na osnovu mapiranja i odabira najboljih koji mogu odgovoriti na potrebe digitalnih nomada. Potrudili smo se educirati ih u različitim poljima – od digitalnog marketinga, copywritinga i brandinga, pa sve do, zapravo, potreba digitalnih nomada,” ističe Ana Bogdanov ić, marketing koordinatorica Tehnološkog parka Intera iz Mostara.
Digitalni nomadi su ujedno i turisti u zemljama u kojima borave, s time što je njihov boravak znatno duži od prosječnih turista i nastoje se integrisati u zajednice te pomoći razvoju lokalne privrede što pruža mnoge mogućnosti za razvoj bh privrede. Stanislava Borovac je turistički vodič koji je uspješno završio edukacije u okviru projekta i rado naglašava značaj razvoja ovog sektora – “Mogu reći da sam sebe kao turističkog vodiča izgradila kroz EU projekte. Moja licenca za cikloturističkog vodiča došla je kroz EU projekat, interpretacija kulturne baštine, “Interpret Europe” je isto došla kroz evropski projekt. Zajedno mi tour operateri, turistička zajednica, ministarstvo nadležno na području FBiH trebamo upoznati sve ključne aktere koji su uključeni u turizam s digitalnim nomadima, kako bismo mi uključeni u turizam danas-sutra mogli imati ono što se desilo, recimo u Hrvatskoj. Oni su prepoznali važnost digitalnih nomada i među prvim su zemljama na svijetu koji su toj populaciji omogućili boravak u zemlji na godinu dana. “
U Mostar je nedavno stiglo pet izabranih digitalnih nomada koji će u BiH boraviti mjesec dana. Jedan od njih, Tim Marting, digitalni je nomad već pet godina – “Amerikanac sam a u BiH sam došao iz Španije. Ovdje smo radi programa “Working in Sunshine” a mislim da sam jedan od odabranih zato što, između ostalog, pomažem drugim nomadima u dobivanju vize. U partnerskom smo odnosu s oko 25 zemalja, pa mislim da možemo pružiti vrijedan uvid prije implementacije ovog programa u BiH. “
Hen Talbot iz Ujedinjenog Kraljevstva je digitalni nomad već deset godina, ali naglašava da ovakav život nije za svakoga – “Sve je počelo u Brazilu, gdje sam bila na edukaciji i shvatila da mnogo ljudi zarađuje online, pa sam i ja htjela biti dio te priče. Ovaj život definitivno nije za svakoga što je u redu i što ne bi trebalo odvratiti ljude od pokušaja. Sviđa mi se da su svi prijateljski nastrojeni. Vole svoju zemlju i žele svakoga upoznati sa svojom kulturom i tradicijom. Imate puno potencijala kao odredište za nomade i veselim se boravku ovdje. “
Ugodna klima, zadovoljavajuća brzina interneta i turistički potencijali uz adekvatnu promociju i uvođenje određenih olakšica za ulazak i boravak u našoj zemlji sigurno mogu privući digitalne nomade, kojih prema procjenama, trenutno u svijetu ima oko 35 miliona s mogućnošću potrošnje od 800 milijardi dolara godišnje. Radi se o osobama s dobrim primanjima, koje doprinose razvoju lokalne ekonomije i putem društvenih mreža promoviraju zemlju u kojoj borave. Digitalni nomadi, nekada sintagma budućnosti, sada je već opšteprihvaćen novi koncept rada i razvoja tržišta rada za nove generacije koji aktivno doprinosi uvezivanju mladih osoba, razvoju vještina i kapaciteta i stvaranju boljih mogućnosti za uspješniju i kvalitetniju budućnost.