Stanje u Ukrajini itekako se odrazilo na ekonomiju zemalja Europe. Kriza nije zaobišla ni našu zemlju. Stoga su, u proteklih nekoliko tjedana, inspektori intenzivirali kontroliranje stanja na tržištu roba. Uočili su brojne nepravilnosti, koje dodatno opterećuju potrošače.

Ombudsmen za zaštitu potrošača u BiH Saša Marić kaže da u prosjeku na godišnjoj razini zaprime nešto malo više od 1.000 žalbi.

“Žalbe se odnose na raznorazne stvari, no neka gruba podjela je da se trećina žalbi odnosi na telekomunikacijski sektor, trećina općenito na hranu, piće, odjeću i slično, a trećina žalbi otprilike otpada na usluge od općeg ekonomskog interesa, to su struja, voda, grijanje, odvoz smeća i slično. Trend koji institucija pamti zadnjih 10 godina jeste da su žalbe otprilike na sličnoj razini svake godine. Žalbe možda postaju nešto kompleksnije jer dolazi do kreativnih jačanja kršenja samih prava potrošača. Potrošačka prava se štite putem državnog Zakona o zaštiti potrošača, putem institucije ombudsmana i resornih entitetskih i županijskih inspektorata.”

Ističe da prava građana na terenu se štite poprilično jakim i napornim radom inspektorata na terenu.

“No treba se shvatiti da inspektor koji je danas došao u jedan dućan narednih 10 ili 15 dana vjerojatno ne može doći u isti dućan, oni mogu već promijeniti cijene i slične stvari. Inspektorati pišu kazne kod svega što nađu da je validno neopravdano poskupilo, no opet trgovci jednostavno imaju svoje kalkulacije.”

Marić smatra da mi kao društvo nismo još došli do toga da imamo apsolutno otvorenu konkurenciju samoga tržišta.

“Poznati trend pojmovi koji postoje na Zapadu, crni petak i slično, zapravo mi ne živimo pravim duhom toga jer kod nas popusti nisu 70-80% na većinu proizvoda. To su i dalje oni standardni popusti od 10-20-30% i kod nas mnogi dućani zapravo imaju ono klasično sezonsko sniženje koje im traje od 1.1. do 31.12. kontinuirano. Uvijek apeliramo na potrošače, naravno imate instituciju inspektorata da vas štite pravnim, legalnim putem, no obrazovan potrošač, informiran potrošač je najbolja prva zaštita samog potrošača. Pratiti cijene, znati kolika je cijena bila jučer, a i danas na tom nekom popustu, znati da su različite cijene i na jednoj i na drugoj benzinskoj crpki i da se vodi računa o tim stvarima, da jednostavno moraju sami sebe štititi.”

“Glavni savjet je primati informacije, no neke od njih primati sa rezervom jer i neki mediji idu na spektakularnost. Ljudi dižu paniku, prekomjerno kupuju određene zalihe koje im zapravo ne trebaju ili će ih jednostavno na kraju baciti radi isteklog roka trajanja”, zaključio je Marić.

Izvor:federalna.ba

error: Content is protected !!