Bosni i Hercegovini kronično nedostaje predškolskih obrazovnih ustanova, potvrđuju posljednji podaci Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine, piše Večernji list BiH.
Stalni porast
U školskoj godini 2021./2022. mjesto u predškolskim ustanovama čekalo je 8724 djece, što je u odnosu na prethodnu školsku godinu više za čak 31 posto. Liste čekanja su, kažu roditelji, duge.
Primjerice, u Hercegbosanskoj županiji čak 40 posto djece čeka mjesto u vrtiću. Prema prethodnim podacima, u školskoj godini 2021./2022. u Bosni i Hercegovini ukupno je bilo 425 predškolskih ustanova koje je pohađalo 32.387 djece. U odnosu na prethodnu školsku godinu, broj djece korisnika predškolskih ustanova porastao je za 16,9 posto, a broj zaposlenih u tim ustanovama veći je za 10,4 posto, pokazali su podaci Agencije za statistiku BiH.
Podaci pokazuju i kako bi liste čekanja bile još i duže da nema privatnih vrtića. Od ukupnog broja djece u predškolskom odgoju i obrazovanju, njih 63,4 posto obuhvaćeno je javnim ustanovama, dok je privatnim ustanovama obuhvaćeno njih 36,6 posto. Zanimljivo je spomenuti kako se u vrtićima u posljednje vrijeme povećava boj djece svih dobi.
Prema podacima Agencije za statistiku BiH, u školskoj godini 2021./2022. u jasličkim skupinama boravilo je 7425 djece, što je za 30,5 posto više u odnosu na prethodnu školsku godinu. Najveću skupinu među njima čine djeca od 2 do 3 godine (57,8 posto). Od ukupnog broja, tj. 32.387 djece koja ove godine koriste usluge privatnih i javnih predškolskih ustanova, njih 15.485 je ženskog spola, a 16.902 muškoga.
Tijekom ove školske godine najveći broj djece koja borave u vrtićima ima od 5 do 6 godina, i to njih 8165. Riječ je o djeci predškolarcima koja se pripremaju za svoj prvi susret sa školom.
Obrazovanje u djetinjstvu
Iz Institucije ombudsmana za ljudska prava još su prije nekoliko godina upozorili kako je zakonom utvrđeno da su u godini pred polazak u osnovnu školu predškolski odgoj i obrazovanje obvezni za svu djecu predškolske dobi, dok uvjete i načine financiranja, programe i vrijeme trajanja predškolskog odgoja i obrazovanja reguliraju odgovarajućim zakonom nadležne obrazovne vlasti.
Prijam djece u predškolsku ustanovu, prema odredbama Okvirnog zakona, treba se obavljati tijekom cijele godine, a javne i privatne predškolske ustanove trebaju osigurati jednake mogućnosti za prijam sve djece.
Unatoč tome, BiH ima jednu od najnižih razina pristupa predškolskom obrazovanju u regiji – samo 15 posto djece uključeno je u predškolsko obrazovanje, dok je u EU prosjek 95 posto.
Ovakvi podaci, ističu stručnjaci, zabrinjavaju s obzirom na jake svjetske dokaze o značaju obrazovanja u ranom djetinjstvu za stjecanje osnovnih kognitivnih i socio-emocionalnih vještina i pomaganje pojedincima da izađu iz siromaštva. Razloga za ovu situaciju je mnogo, od činjenice da ova zemlja ne raspolaže dovoljnim brojem vrtićkih kapaciteta, u nekim sredinama nema ni jedne predškolske ustanove, do toga da su nekim roditeljima cijene usluga previsoke…
U ruralnim područjima često postoje i kulturne norme u pogledu brige o djeci. Tu je izraženija i nezaposlenost, što dodatno ograničava predškolski odgoj i obrazovanje.
Izvor:vecernji.ba