Proces izgradnje autoceste od južnog dijela Mostara prema sjeveru od ključnog je značaja za Federaciju BiH, odnosno cjelokupnu trasu koridora Vc, zbog nekoliko razloga, počevši od ekonomskih, pa do građevinskih, a uvidom u raspored poddionica na tom prostoru vidljivo je kako će se njima svladavati neke od najvećih prirodnih prepreka u ovom dijelu Europe, piše Večernji list BiH.

Od tunela kroz planinski masiv Prenj, pa do rješenja kojim će autocesta proći – padinama Veleža -pred strukom je nekoliko zahtjevnih zadaća, no, potezi kojima svjedočimo posljednjih dana pokazuju kako se u ovoj godini namjerava napraviti prvi korak u realizaciji.

Potpora

A u tom procesu od iznimnog je značaja i financijska potpora europskih institucija, poput Europske banke za obnovu i razvoj (EBDR), čije se izaslanstvo, predvođeno direktoricom za održivu infrastrukturu ove financijske institucije za Europu Susan Goeransson, sastalo s federalnim premijerom Fadilom Novalićem.

U sklopu izaslanstva EBRD-a susretu je prisustvovala i direktorica za BiH Manuela Naessl, a u razgovorima je sudjelovao i direktor JP Autoceste FBiH Elmedin Voloder, a tom prilikom posebno je bilo riječi o ključnim dionicama autoceste na koridoru Vc, tunelu Prenj i Mostar sjever – Mostar jug te poduzetim aktivnostima na ubrzanju izgradnje autoceste.

Na sastanku je zaključeno da će, kako bi realizacija zahtjevnog projekta tunela Prenj krenula što prije, u najkraćem roku biti raspisan natječaj za pretkvalifikaciju za izvođača radova na ovom velikom infrastrukturnom projektu. Tunel Prenj, kao što je poznato, bit će tehnički najzahtjevniji dio autoceste na koridoru Vc, a njegova će gradnja predstavljati krunu višegodišnjih napora u procesu spajanja juga i sjevera zemlje. Gabariti pokazuju kako će biti riječ o kolosalnom objektu koji će spadati u red najduljih europskih tunela, a zbog čijih će se dimenzija primjenjivati i posebne mjere sigurnosti u tunelima u skladu s Direktivom 2004/54/EC.

Na sastanku s predstavnicima EBRD-a potvrđeno je i kako je zaokruženo financiranje dionice Mostar sjever – Mostar jug, što je značajna vijest za grad Mostar, ali i regiju Hercegovine u cjelini jer je sada gotovo pa zatvorena financijska konstrukcija za autocestu u ovom dijelu BiH – ostaje samo dionica od Bradine do Ovčara, za 11 kilometara za koje nisu osigurani izvori.

Inače, na cijelom prostoru od Ovčara do petlje Mostar jug (koji će biti podijeljen na poddionice Ovčari – ulaz u tunel Prenj, tunel Prenj i tunela Prenj – Mostar sjever te Mostar sjever – Mostar jug) gradit će se 10 mostova, 12 tunela i dvije petlje.

Veliku važnost u procesu realizacije ovoga dijela koridora Vc, kao što je poznato, imaju europske financijske institucije, a značajnu ulogu pokazalo je i državno Ministarstvo financija i riznice.

Jasan je zaključak kako će EBRD, baš kao i Europska investicijska banka, ostati strateški partner BiH, njezinim institucijama, ali i gospodarstvenicima kada je riječ o realizaciji za domaću ekonomiju značajnih projekata. Da je tomu tako, svjedoči i informacija prema kojoj je Vijeće ministara usvojilo inicijativu Ministarstva financija i riznice te imenovalo izaslanstvo za vođenje pregovora radi zaključivanja ugovora o zajmu (koridor Vc, dionice Ovčari – Mostar sjever, Mostar sjever – Mostar jug) između BiH i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Dionica od Ovčara do Mostara sjever sastoji se od tri dijela i uključuje Ovčari – ulaz u tunel Prenj, tunel Prenj i tunel Prenj – Mostar sjever u ukupnoj duljini oko 35 kilometara. Planirano je da bude financirana ovim kreditnim sredstvima osiguranim iz Europske banke za obnovu i razvoj, ali i sredstvima Europske investicijske banke.

Europski značaj Zatvaranje financijske konstrukcije znak je kako može krenuti realizacija zahtjevnog projekta s kojim će prostor regije Hercegovine biti u potpunosti povezan na sjevernom dijelu s nastavkom koridora Vc, a na južnom s autocestom A1, koja prolazi Republikom Hrvatskom. U doglednoj budućnosti prostor Hercegovine bit će mjesto na kojemu će se ukrštavati europski značajni prometni koridori, i to onaj paneuropski s jadransko-jonskim, a navedena činjenica upućuje na zaključak kako gospodarsku zajednicu čekaju značajno bolji uvjeti razvoja. 

Izvor:vecernji.ba