Za mnoge je priča o mostu desetljećima bila priča bez kraja, ali i početka jer i o tome se još vode političke rasprave. Pokojni SDP-ov dubrovačko-neretvanski župan Ivan Šprlje 1997. prvi put javno spominje izgradnju Pelješkog mosta, no HDZ-ov Luka Bebić tvrdi da je ideja bila njihova.

– Izgradnja mosta Pelješac kopno za nas u Dubrovačko -neretvanskoj županije nikad nije imala cijene. Ne samo da ćemo spojiti županiju Dubrovačko neretvansku u jednu cijelinu već ćemo povezati i Republiku Hrvatsku, rekao je Ivan Šprlje, bivši dubrovačko-neretvanski župan (SDP), 21. 4. 2006.

– Ideja je bila županijskog odbora HDZ-a dubrovačko-neretvanske županije i Kluba zastupnika HDZ u Saboru i to je prva istina ostalo su se kasnije nadovezali što im mi zahvaljujemo, rekao je Luka Bebić, bivši predsjednik Sabora (HDZ).

Papirnati trag pak pokazuje da je most 2000. ušao u prostorni plan Dubrovačko-neretvanske županije. No tek u studenom 2005. počinje politički igrokaz o gradnji Pelješkog mosta. Iako bez natječaja, tadašnji premijer Ivo Sanader svečano obilježava početak pripremnih radova. Obećao je da će se most početi graditi 2006., a radovi trajati samo 18 mjeseci.

– Ovo je jedan veliki korak prema izvlačenju hrvatskoga juga iz prometne izolacije ali jedan veliki korak u povezivanju Hrvatske, rekao je Ivo Sanader, bivši predsjednik Vlade (HDZ), 10. 11. 2005./

Velikog pomaka u gradnji nije bilo, no javne polemike o cijeni i prioritetima jest.

– Računi su da će to bit negdje oko 250 milijuna eura ali dok još nemamo konačne sve podatke vezane recimo za visinu stupova i tako dalje ne možemo to reći, istaknuo je Jure Radić, bivši ministar i projektant Pelješkog mosta (HDZ), 21. 4. 2006.

Sigurno da jednom taj most u nekom rangu prioriteta će doći u proritet kad će to biti vidjet ćemo 10 ili 15 godina ali bit će, istaknuo je Radimir Čačić, bivši ministar javnih radova, obnove i graditeljstva (HNS), 21. 4. 2006./

Ivo Sanader na gradilište se vraća 2007.

A ja proglašavam početak radova na ovom velebnom Pelješkom mostu povijesnom projektu za Hrvatsku otvorenim, rekao je Ivo Sanader, bivši predsjednik Vlade (HDZ), 24. 10. 2007.

Ovaj put proveden je i natječaj. Posao je dobio konzorcij hrvatskih građevinskih tvrtki.

Mi ćemo ovaj most gradit za ljude hrvatskog juga, za Dubrovnik, za dubrovačko primorje, za Pelješac, dodao je tada Sanader.

Sredinom 2009. odlazi Ivo Sander, a radovi službeno staju. 2010. premijerka Jadranka Kosor projekt je formalno revidirala i najavila da most ide dalje.

– Mi smo konačno zatvorili financijsku konstrukciju i vjerujem sigurna sam da će u rujnu radovi biti nastavljeni, navela je Jadranka Kosor, bivša predsjednica Vlade (HDZ), 19. 8. 2011.

Jadranka Kosor gubi izbore, a u Banske dvore dolazi Zoran Milanović. Njegovo je stajalište da je most preskup i nepotreban. U igri je bila i trasa autoceste kroz BiH.

– Most se nažalost ne gradi. On nažalost godinama stoji tako se ozbiljna država ne ponaša autocesta preko teritorija Bosne i Hercegovine uz suglasnost susjedne države koja će sutra biti članica Europske unije služi kao spona jednog dijela Hrvatske sa drugim dijelom Hrvatske, rekao je Zoran Milanović, bivši predsjednik Vlade (SDP), 18. 1. 2012.

Raskida se ugovor o gradnji Pelješkog mosta. Čini se da most više nije opcija, zbog čega se u rujnu 2012. organizira i prosvjed. Građani su uz pomoć 500 brodica stvorili pontonski most između Brijeste i Komarne i poslali premijeru jasnu poruku. Ulaskom u Europsku uniju, Hrvatskoj se otvara mogućnost sufinanciranja gradnje mosta iz europskih fondova. Radi se studija isplativosti.

– Govori da je od svih rješenja najbolje rješenje gradnja redefiniranog Pelješkog mosta, navodi Siniša Hajdaš Dončić, bivši ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, 20. 1. 2014.

– Nije još ni izdaleka sigurno da ćemo te novce dobit ali sad ih možemo dobit ako je studija dobra kvalitetna i na racionalan način obrazložena, rekla je Vesna Pusić, bivša ministrica vanjskih poslova(HNS), 20. 1. 2014.

Most ponovno postaje predizborno obećanje. Hrvatska na raspolaganju ima 330 milijuna eura iz europskih fondova.

– Danas možemo još jednom naglašavam s punom odgovornošću reći da smo ovaj postupak doveli do samog početka njegova izvođenja sve kasnije će biti lakše, naveo je Zoran Milanović, bivši predsjednik Vlade (SDP), 15. 7. 2015.

No čini se da novi premijer Tim Orešković koji dolazi iz poslovne zajednice ne može ubrzati posao.

– Hoće li krenuti gradnja i hoće li se realizirati autocesta, brza cesta i Pelješki most? Pa, Pelješki most, mislim da ste danas čak u novinama ste vidjeli, nama je cilj mislim tu negdje u trećem kvartalu, možda četvrtom kvartalu najkasnije da će prokrenuti taj projekt, odgovorio je Tihomir Orešković, bivši predsjednik Vlade, 4. 4. 2016.

Prijevremeni izbori dovode novog predsjednika Vlade.

– Nadamo se da će se realizirati projekt Pelješkoga mosta da ćemo na taj način naravno uz svu ambiciju da Hrvatska uđe u šengenski prostor da i Bosna i Hercegovina ide što prije prema Europskoj uniji ipak u godinama koje su pred nama s ovakvim rješenjem cestovne povezanosti bitno olakšati i ubrzati protok ljudi i robe prema Dubrovniku, rekao je Andrej Plenković, predsjednik Vlade(HDZ), 16. 2. 2017.

Resorni ministar Oleg Butković najavljuje početak izgradnje Pelješkog mosta u drugoj polovini 2017. godine.

– Mi evo očekujemo u jesen početak gradnje Pelješkoga mosta. (blic) Cijeli projekt bi trebao biti gotov u 3 faze do 2021., a sam most, ukoliko počne izgradnja 2017., izgradnja će trajati 3 godine, rekao je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture(HDZ), 16. 2. 2017.

Žalbeni postupci produžuju natječani postupak.

– Imamo opstrukciju od strane potencijalnih izvođača, ja ću biti direktan, koji si produžuju vrijeme s ovakvim stvarima da tvrtka koja ima dva zaposlena i promet od 100 tisuća kuna se žali na dokumentaciju za Pelješki most, naveo je Tomislav Tolušić, bivši ministar regionalnog razvoja i fondova Europske unije (HDZ), 20. 10. 2016.

A na most se cijelo vrijeme žale i dužnosnici iz Sarajeva. Donosi se i deklaracija kojom se Hrvatska poziva da obustavi gradnju Pelješkog mosta.

– Ova deklaracija nema utemeljenje niti neko zakonsko niti ima poslovničko utemeljenje, istaknula je Borjana Krišto, predsjedateljica Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH (HDZ BiH), 13. 9. 2017.

Na natječaju za gradnju odabrana je ponuda kineske tvrtke »China Road and Bridge Corporation« vrijedna dvije milijarde i 80 milijuna kuna. Ugovor je potpisan u travnju 2018. u Dubrovniku. Godinu poslije, i kineski premijer posjetio je gradilište Pelješkog mosta u sklopu europskog samita. Most je postao simbol koji spaja ne samo Hrvatsku nego i Europu i Kinu.

Izvor:hrt.hr

error: Content is protected !!