Carine na uvoz novih automobila s ekološki prihvatljivom emisijom ispušnih plinova u idućem razdoblju trebale bi biti osjetno smanjene, piše Večernji list BiH. U cilju stimuliranja kupnje novih automobila, a pod egidom zaštite okoliša, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa još 2019. pripremilo je prijedlog mjera za manje carinske stope na uvoz novih automobila, a cijelu ideju potaknula je Gospodarska komora FBiH u sklopu koje djeluje i Grupacija automobilske industrije. Ideju o manjim carinama na uvoz novih automobila, posebno onih s električnim pogonom, pokrenula je i Vanjskotrgovinska komora BiH 2019.
Nema odgovora vlasti
Cilj odluke, koja čeka službeno prihvaćanje, pri uvozu novih automobila jest taj da se carinska stopa na uvoz novoproizvedenih automobila u BiH, koja nemaju preferencijalni status robe iz zemalja s kojima BiH ima zaključene sporazume o slobodnoj trgovini, smanji za automobile na električni pogon s pet na nula posto te za hibridna vozila i automobile s pogonom na benzin i dizel s dosadašnjih 15 na 5 posto. BiH bi od ovih mjera imala višestruku korist, kako s aspekta smanjenja zagađenja zraka i zaštite životne sredine tako i s aspekta podizanja stupnja sigurnosti prometa. Time bi se ispoštovale obveze BiH prema europskim smjernicama iz područja energetike i zaštite od zagađenja. Nakon dvije godine odgovorne institucije vlasti u BiH još nisu, kako piše u službenom odgovoru Ministarstva vanjske trgovine, odgovorile na prijedlog odluke o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinske stope pri uvozu novih automobila i on, nažalost, nije dobio sva potrebna mišljenja kako bi se uputio na usvajanje u Vijeće ministara BiH. – Gospodarska komora FBiH tijekom 2020. dostavila je dopunu inicijative, ali su ove aktivnosti zbog pandemije COVID-19 tijekom 2020. ostale u drugom planu.
Ministarstvo je mišljenja kako je ovo dobar projekt i nastavit ćemo s aktivnostima na realizaciji ove odluke – stoji u objašnjenju Ministarstva trgovine koje je upućeno zastupnicima u Zastupničkom domu Parlamenta BiH. Osim zaštite okoliša i podizanja sigurnosti na prometnicama, ovom bi se odlukom izvršila i harmonizacija carinske stope na uvoz novih vozila u BiH s carinskim stopama koje se primjenjuju u ostalim CEFTA stranama, a koje su znatno niže, što je dalo pozitivne rezultate i stimuliralo uvoz novih vozila.
Voze stare automobile
Osim toga, pridonijet će ispunjenju obveza iz ugovora o uspostavljanju Energetske zajednice. Istraživanja su pokazala kako je u BiH više od 80 posto registriranih vozila bilo starije od 10 godina. Bosna i Hercegovina je pogodno tlo za uvoz vozila koja su trebala završiti na otpadu, o čemu govori podatak da se uvoze automobili starosti i do 15 godina. Više od 50 posto vozila uvezenih u BiH bilo je s normativom Euro 3, koji je usvojen za vozila proizvedena do 2000. Smatra se kako je ukidanje zabrane uvoza rabljenih vozila starosti iznad sedam godina, koje je provedeno 2011., donijelo brzi rast uvoza starijih korištenih vozila, dok je istodobno trend uvoza novih vozila u stalnom opadanju. •
Izvor:vecernji.ba