Južnokorejska serija, Squid Game, postala je najgledanija originalna Netflixova serija do sada. Spomenuta serija dosegla je gledanost na nevjerojatnih 146 milijuna korisničkih Netflixovih računa.
Niti jedna serija ili film nije prešao granicu od 100 milijuna računa unutar prva četiri tjedna od objavljivanja, ali Squid Game jest. Riječ je o drami koja se sastoji od 9 epizoda u kojima 456 natjecatelja, koji su u dugovima i očaju, odlaze u vrlo sterilizirane arene te igraju dječje igre koje postaju smrtonosne. Onaj tko pobijedi u igri – preživjet će, a onaj tko izgubi – biva ubijen na brutalan način. Nakon svake runde prostorije su ispunjene krvlju i leševima.
Natjecatelji moraju pobijediti u svih šest igrica, a ako to uspiju, osvajaju novčanu nagradu u vrijednosti od 45,6 milijardi korejskih vona (38 milijuna američkih dolara). U seriji je naglasak na socioekonomskim podjelama u Južnoj Koreji, eksploataciji siromašnih od bogatih, očaju financijski siromašne korejske klase otpuštenih radnika.
Kako je sve krenulo?
Tvorac Hwang Dong-hyuk došao je na ideju za seriju nakon godina provedenih u čitanju mange i manhwe (japanski i korejski stripovi) sa sličnim temama, uključujući utjecajnu horor-satiru Battle Royale, koja je pokrenula suvremeni trend borbe jedni protiv drugih do smrti u razrađenim igračkim arenama s visokim ulozima. Upario je ove zabrinutosti sa stalnim zanimanjem korejske industrije zabave za socioekonomsku situaciju sve većeg broja radnika koji se idu prema dolje, nekada solidno srednje klase, koji su se našli primorani na slabije plaćene poslove zbog promjene gospodarstva Koreje i sve manjeg oslanjanja na industriju, piše vox.com.
Ta se situacija izravno odnosi na glavnog lika Squid Gamea, Seong Gi-huna. Gi-hun je razvedeni otac koji je godinama radio u tvornici automobila, dobio otkaz, pokušao je otvoriti vlastiti posao, propao, a sada živi sa svojom starijom majkom dok je radio kao vozač. Kad ga prvi put sretnemo, on krade ono malo novca što je zaradila njegova majka radeći na štandu na tržnici i nagomilava beznadan iznos dugova kockanjem.
Gi-hunov očaj čini ga glavnom metom za tajanstvenu organizaciju koja mu nudi priliku da osvoji golem novac – u konačnici oko 38 milijuna dolara u američkim dolarima – igrajući niz igara sa skupinom drugih ljudi, sa smrtonosnim posljedicama. Kako serija napreduje kroz svojih devet epizoda. Iako se bori zadržati svoju ljudskost, njegova želja da pobijedi u igri omogućuje mu da se riješi svoje ‘slabosti’.
S radnjom koja miješa satiru i melodramu, Squid Game također je nedvojbeno alegorijska koristeći svoje teme i likove za navigaciju o utjecaju kapitalizma na moderno društvo.
Kako serija utječe na djecu i mlade?
Mature Accompanied (MA15+) jedna je od sedam klasifikacijskih kategorija australskog sustava ocjenjivanja filmova i jedna od šest za sustav računalnih igara Australian Classification Boarda. Odnosi se na djelomično zakonski ograničenu kategoriju jer sadrži sadržaj koji općenito nije prikladan za izlaganje osobama mlađim od 15 godina.
Najnovija kontroverzija koja je nastala oko igre Squid Game, koja je u Australiji ocijenjena MA15+, odnosi se na zanimanje koje je izazvalo među malom djecom. To uključuje upozorenja iz australske škole da djeca od šest godina ponovno stvaraju igre prikazane u mračnoj i krvavoj emisiji, prenosi theconversation.com.
Vijeće u južnoj Engleskoj nedavno je poslalo e-poruke roditeljima pozivajući ih da “budu oprezni” nakon što su primili zabrinjavajuća izvješća da “mladi kopiraju igre i nasilje” iz serije. U Australiji su slična upozorenja objavili nastavnici u Sydneyu i Zapadnoj Australiji.
Trendovi na TikToku i YouTubeu
Iako nedavna upozorenja pozivaju roditelje da ne dopuštaju svojoj djeci gledati Squid Game, svijest male djece o nasilnoj seriji vjerojatnije se odnosi na njezinu sveprisutnost na društvenim mrežama, koja se proširila na viralni sadržaj na TikToku i YouTubeu, popularan među tinejdžerima i djecom.
Brojni uspješni kanali na YouTube Kidsu (namijenjeni gledateljima mlađim od 12 godina) iskoristili su trend Squid Game. Ovaj sadržaj na YouTubeu uključuje videozapise u kojima se pokazuje kako nacrtati određene likove iz serije, a također postoje i videozapisi igranja teme serije iz mrežne videoigre Roblox.
Roblox je platforma za internetske igre. To nije samo jedna igra, već zbirka koju je stvorila zajednica igrača. Ova platforma dostupna je za računala, pametne telefone, tablete, igraće konzole. Vrlo popularna platforma među djecom, omogućuje im, ne samo da igraju igru koju odaberu, već da dodaju za prijatelja osobe koje žele, te da čak igraju i igru zajedno.
Squid Game postala je vrlo česta tema u ovim igrama Roblox koje su programirali korisnici. Mnogi videozapisi s Robloxom iz igre Squid Game imaju stotine tisuća ili čak milijune pregleda.
I na dječjoj i na glavnoj inačici YouTubea, videozapisi namijenjeni djeci prikazuju ljude (često djecu) koji igraju ove igre inspirirane igricom Squid Game u Robloxu. Ovaj izazov je također trend na TikToku.
Zabava ili nešto mnogo ozbiljnije?
S obzirom na svijetlu, djetinjastu estetiku Squid Gamea i usredotočenost na igre na igralištu, možda i ne čudi što internetski sadržaj o seriji privlači djecu. Ali granice između sadržaja za odrasle i djece na internetu uvijek su bile mutne.
YouTube je bio u središtu brojnih kontroverzija u vezi s neprikladnim sadržajem namijenjenim djeci. TikTok se suočio sa sličnim kontroverzijama vezanim uz sigurnost djece u aplikaciji i problematičnim sadržajima koje djeca gledaju. Tik Tok omogućuje potpuni pristup aplikaciji djeci starijoj od 13 godina, ali izvješća pokazuju da je koriste i djeca mnogo mlađa: uz YouTube, TikTok se trenutno suočava sa saslušanjem u američkom Senatu o sigurnosti djece.
Nakon što je 2019. godine Federalna trgovinska komisija SAD-a naložila YouTubeu povijesnu kaznu od 170 milijuna američkih dolara, uvedene su temeljite promjene kako bi se na platformi učinila jasnija razlika između sadržaja za odrasle i za djecu. Na primjer, tvorci sada moraju obavijestiti YouTube ako je njihov sadržaj namijenjen djeci.
Unatoč tim promjenama, djeca i dalje mogu doći do opasnog sadržaja.
Zabrinutost odraslih zbog zloćudnog utjecaja igre Squid Game na djecu temelji se na prijašnjoj zabrinutosti u “kombinirani” sadržaj koji nudi Youtube, ali i općenito o interakciji djece s webom.
Rastuća globalna panika oko sudjelovanja djece u izazovima igre Squid Game sliči fenomenu “Momo” iz 2018. i 2019. godine. U ovom slučaju, fotografija zlokobne figure koja je postala povezana s nadimkom “Momo” postala je viralna na internetu (fotografija je zapravo bila japanska skulptura).
Pojavio se međunarodni ciklus vijesti o “Momo”, tvrdeći da se stvorenje pojavljuje u dječjem sadržaju na YouTubeu i potiče djecu na sudjelovanje u smrtonosnim igrama i izazovima.
Kao što se sada događa u vezi sa Squid Gameom, u Australiji i izvan njih izdana su službena upozorenja roditeljima o “Momo Challengeu”, savjetujući im da budu oprezni. Ubrzo je postalo jasno da je “Momo Challenge” najvjerojatnije bila hakerska prijevara.
“Momo” je utjelovio najgore strahove roditelja o opasnostima korištenja interneta kod djece. Pokazalo se kako mediji usmjereni na odrasle mogu prodrijeti u internetski sadržaj namijenjen maloj djeci.
Izvor: narod.hr/theconversation.com