SOL je mnogima omiljen začin. No svima je jasno da ona, u velikim količinama, može biti poprilično nezdrava.

Sol je također učinkovit konzervans. Iz tog razloga proizvođači hrane koriste puno natrija. Zapravo, koriste previše natrija, a kao rezultat toga većina ljudi konzumira više soli nego što je preporučeno.

Ipak, često nismo ni svjesni da brojne popularne namirnice koje svakodnevno konzumiramo sadrže sol u ogromnim količinama. Takve namirnice biste trebali izbjegavati. Osobito ako imate povišen krvni tlak koji je faktor rizika za srčane bolesti. Studije pokazuju da smanjenje konzumacije natrija može smanjiti krvni tlak i učestalost hipertenzije. 

No o kojim je namirnicama riječ?

1. Kruh i pekarski proizvodi
Mogli biste se iznenaditi kad shvatite da se čak i kruh i pekarski proizvodi nalaze na popisu hrane Salty Six. Riječ je o popisu Američke udruge za srce na kojem je navedena hrana koja ima najviše natrija. Iako se kriška kruha ne čini pretjerano slanom, u samo jednoj kriški se nalazi oko 147 miligrama natrija, dok popularni francuski baguette sadrži 400 miligrama natrija.

2. Čips, pereci i tortilja-čips
Sol je konzervans koji se koristi u hrani da bi joj produljio rok trajanja. Zato su grickalice toliko slane.

“Slane grickalice poput čipsa i pereca zaista mogu povećati vaš dnevni unos soli”, kaže Stacey Krawczyk, konzultantska dijetetičarka iz zaklade Grain Foods i predsjednica FoodWell Strategiesa.

Na primjer, porcija tortilja-čipsa obično sadrži pet puta veću količinu soli u odnosu na onu koju dobijete u kriški cjelovitog pšeničnog kruha, piše Eat This, Not That.

3. Pizza
U prosjeku se u jednoj kriški pizze nalaze oko 624 miligrama natrija pa ako pojedete dvije kriške pizze, dobijete otprilike polovicu preporučenog unosa natrija za taj dan. To ima smisla kad razmišljate o sastojcima za pizzu: sir, umak od rajčice, tijesto…

4. Sendviči
Znate da su naresci poput šunke, puretine, salame i drugog konzerviranog mesa bogati natrijem, ali meso je samo djelić sendviča. I drugi dodaci doprinose količini natrija.

5. Juha
Većina juha, posebno gotovih, uglavnom ima previše natrija. S time se slaže i Morgyn Clair, nutricionistica iz Sprint Kitchena: “Hrana poput ove također obično ne nudi nijednu drugu pozitivnu prehrambenu vrijednost, poput vlakana, vitamina i proteina.”

6. Konzervirana tuna
Svakako, želite dobiti porciju omega 3 masne kiseline, a konzervirana tuna je sjajan izvor. No konzervirana tuna po samo jednom obroku “u prosjeku sadrži od 200 do 300 miligrama natrija” te “svatko tko ima srčane bolesti ili dijabetes ne može riskirati da jede tune iz konzerve”, kaže nutricionistica dr. Cassidy Gunderson, vlasnica tvrtke Spiro Health & Wellness iz Salt Lake Cityja. Iako konzervirana tuna nije toliko slana koliko juha iz konzerve, pekarski proizvod ili grickalice, može povećati rizik od visokog krvnog tlaka i drugih poremećaja poput bubrežnih bolesti i dijabetesa, kaže ona.

Izvor:indeks.hr