Kokosovo mlijeko je jedna od najpopularnijih biljnih alternativa klasičnom mlijeku. No ono također ima relativno puno kalorija i zasićenih masnoća, što može imati negativne zdravstvene učinke.

Što je kokosovo mlijeko?

Ovo mlijeko potječe, logično, od kokosa. Otvorite zreli kokosov orah kako biste iznutra pronašli bijelo meso. Meso se usitni i pomiješa s vodom, a zatim procijedi da se dobije kremasto mlijeko.

Postoje razlike između napitaka od kokosovog mlijeka koje ulijevate u kavu, čaj i napitke te kokosovog mlijeka koje se koristi za kuhanje. Postoci kokosa u vodi mogu se razlikovati od vrste do vrste, a često se dodaju i drugi sastojci.

“Mliječni napici često sadrže i dodani okus, sredstva za zgušnjavanje i stabilizatore, pa se smatraju više ‘prerađenima'”, kaže Melina B. Jampolis, nutricionistica i autorica časopisa Spice Up, Live Long.

No nemojte miješati nijednu vrstu kokosovog mlijeka s kokosovom vodom – to je tekućina koja se prirodno nalazi u mladim zelenim kokosima. Kokosova voda sadrži oko 95 posto vode, a siromašna je kalorijama i mastima. Iako sadrži elektrolite poput kalija i natrija i može se koristiti kao alternativa sportskim pićima za rehidraciju, kokosova voda obično ima niže razine određenih hranjivih sastojaka od kokosovog mlijeka.

Jedan od glavnih načina na koji se dvije vrste kokosovog mlijeka razlikuju jest prehrambena vrijednost.

“Na primjer, jedna šalica konzerviranog kokosovog mlijeka ima šest puta više kalorija od šalice zaslađenog kokosovog napitka”, kaže Gaffen.

Blagodati kokosovog mlijeka

Razni proizvodi od kokosovog mlijeka mogu imati različite zdravstvene dobrobiti, ali nema dovoljno istraživanja posebno o konzerviranom kokosovom mlijeku.

Može smanjiti upalu

Laurinska kiselina je vrsta masti koja se nalazi u kokosovim orasima. A neka istraživanja sugeriraju da bi mogla pomoći imunološkom sustavu, zahvaljujući svojim protuupalnim i antimikrobnim svojstvima, kaže Gaffen.

“Kokosovi proizvodi bogati su laurinskom kiselinom, za koju se pokazalo da je antimikrobna i da može poboljšati zdravlje crijeva”, kaže dr. Uma Naidoo, nutricionistička psihijatrica, stručnjakinja za prehranu i autorica knjige This is Your Brain on Food.

Dobra je alternativa osobama s alergijama na mlijeko

Ako imate alergiju na kravlje mlijeko, ne podnosite laktozu ili slijedite vegetarijansku, vegansku ili biljnu prehranu, napici od kokosovog mlijeka predstavljaju dobre alternative.

“Budući da je kokosovo mlijeko zapravo mlijeko bez mlijeka, njegova upotreba kao zamjena za kravlje mlijeko može pomoći onima s intolerancijom na laktozu ili alergijama na mlijeko”, objašnjava Gaffen.

No važno je znati da je kokosovo mlijeko siromašno proteinima.

Rizici ili nuspojave

Kalorično je

Koliko god ukusno bilo konzervirano kokosovo mlijeko, ne može se poreći da je ono visokokalorično. Ako želite održati težinu ili smršavjeti, konzumacija kokosovog mlijeka možda nije najbolji izbor.

Može povisiti razinu kolesterola

Budući da je kokosovo mlijeko bogato mastima, a posebno zasićenim mastima, njegova konzumacija može povećati razinu kolesterola.

“Kokosovo mlijeko sadrži puno zasićenih masnoća, a zasićene masnoće povezane su s povećanjem lošeg LDL kolesterola i rizikom od srčanih bolesti”, kaže Gaffen.

Naravno, ističe dr. Naidoo, još uvijek se raspravlja o tome može li samo kokosovo mlijeko povisiti kolesterol. U cjelini, istraživači trebaju provesti više studija kako bi razumjeli učinke i odnos između konzumacije kokosovog mlijeka i kolesterola.

Mogli biste biti alergični

Ako imate alergije na orašaste plodove, možda ćete htjeti izbjegavati kokosovo mlijeko. 

“Mali postotak ljudi s alergijama na orašaste plodove također je alergičan na kokos”, kaže Jodi Greebel, dječji dijetetičar i savjetnik za prehranu.

“Proteini koji se nalaze u kokosu slični su onima koji se nalaze u orašastim plodovima”, objašnjava Gaffen.

Može li kokosovo mlijeko biti dio zdrave prehrane?

Ako se pitate trebate li kokosovo mlijeko u potpunosti izbaciti iz prehrane, bit će vam drago čuti da možete povremeno uživati u njemu

“Kao nutricionistički psihijatar, uvijek predlažem prehranu bogatu biljnim vlakana, čistim proteinima i zdravim masnoćama, koja dokazano smanjuje simptome gotovo svih kroničnih bolesti, poput bolesti srca, dijabetesa, pretilosti i lošeg mentalnog stanja zdravlje”, objašnjava dr. Naidoo.

U takvu vrstu prehrane se uklapa i povremeno korištenje kokosovog mlijeka. No važno je ne pretjerivati. Ako kokosovo mlijeko postane osnovni sastojak vaše prehrane, mogli biste konzumirati previše kalorija i previše zasićenih masti, piše The Healthy.

Izvoer:index.hr