Današnji su automobili iznimno napredni, ali i dalje su podložni kvarovima. Sve češće se kvare najnoviji modeli, povlače se cijele serije vozila kako bi se otklonio problem koji nije uočen dok je vozilo testirano. Postavlja se i pitanje jesu li automobili koji stižu u naše prodajne salone jednake kvalitete kao isti modeli koji se rade za druga tržišta. 

Više od dvadeset godina Abel Trojnar radi kao automehaničar – trenutačno popravlja automobile jedne poznate europske marke. Bez cjeloživotnog učenja i usavršavanja ovaj je posao nezamisliv. Automobili su sve složeniji – tvrdi.

– Drugi tjedan idem na seminar, opet Slovenija, svaka dva do tri tjedna su neki novi seminari, plus online seminari konstantno, govori automehaničar Trojnar.

Više od pedeset računala instalirano je u nekim modernijim vozilima – pa mehaničari moraju uvijek biti spremni. Ne popravljaju samo mehaničke kvarove nego i softverske koji su sve češći.

– Normalno da se više kvare jer je više opreme na vozilima, najviše iz sfere ekologije koja danas zahtijeva, a tu su i zahtjevi stranaka – od opreme, navigacija, puno je toga, kaže Trojnar.

A da novo vozilo ne jamči i bezbrižnost – zna dobro automehaničar Bojan Lovrek. Nerijetko vlasnici novih vozila posjećuju njegovu radionicu.

– Ne biste vjerovali, ali najčešće odlazi sijalica, to je najčešći kvar, drugi po redu je akumulator, on odlazi po nekim statistika 47 posto. Jer novi su automobili sve zahtjevniji, koriste puno energije, struje – pojašnjava Lovrek, vulkanizer i automehaničar.

No to su najčešći – jeftiniji kvarovi. Sve brže, pogotovo kod dizelaša odlaze vitalniji i skuplji dijelovi.

– Najviše što odlazi, a što je skuplje je pumpa goriva, kod common rail sistema kod dizela pumpe ADblue-a, tekućine za čišćenje DPF-a, DPF filteri…, dodaje Lovrek.

A ni jedna marka automobila, pogotovo posljednjih godina, nije imuna na opozive. Primjerice Volvo povlači 460.000 automobila zbog kvara zračnih jastuka. Mercedes pak povlači 40 tisuća luksuznih terenaca zbog mogućnosti da se stražnji prozor slomi. Nije to ništa loše, smatra novinar Branimir Tomurad koji prati autoindustriju.

– Kupci trebaju biti smireni i zadovoljni jer proizvođač i nakon što automobil isporuči misli na njega, njegovu sigurnost i sve sigurnosne aspekte koje taj automobil mora ispuniti. Uopće nema mjesta zabrinutosti jer, i nakon deset ili petnaest godina ako se uoči možda potencijalni problem proizvođač će, kada svratite u ovlašteni servis, otkloniti to besplatno, kaže Tomurad.

U ovlaštenim servisima ističu da je to uobičajena praksa jer im je sigurnost kupaca na prvom mjestu.

– Automobili stari dvije ili tri godine su oni koji su još u tvorničkom jamstvu, problematika tih novih automobila je najčešće oko ekologije, oko ispušnih sistema, DPF filtera…, kaže Matija Toma, voditelj servisa u Autocentru Kos.

Povlačenje vozila – koliko je često ?

– Sve to proizvođač rješava, ako se utvrdi tijekom korištenja, proizvođač je za to zadužen, dodaje Toma.

Kupci od novih vozila očekuju da ih barem tijekom tvorničkog jamstva neće iznevjeriti, pa frustriraju kvarovi i opozivi. Sudski vještak Zlatko Toth smatra da se to događa zbog tržišta. Kontinuirano se izbacuju novi modeli koji često nisu testirani u realnom vremenu.

– Imamo u kratkom vremenu izmjenu modela što skraćuje vrijeme ispitivanja. Tu dosta može pomoći i pomaže kompjutorizacija, međutim puno stvari se ne može ispitati u realnim uvjetima eksploatacije i iz tog se razdoblja javljaju opozivi, pojašnjava.

A upravo je i osobni automobil gospodina Totha nedavno opozvan pa iz prve ruke može svjedočiti o problemima.

– Opoziv u svakom slučaju od vlasnika zahtijeva gubitak vremena, odlazak u servis. To je sve besplatno, nema troškova, ali tu je gubitak vremena što je u današnje vrijeme, kad je vrijeme dragocjeno, problem, kaže Toth.

A već se u našim servisnim lancima naziru novi problemi – osim što nedostaje rezervnih dijelova, lista čekanja na nova vozila sve je dulja – zbog globalne nestašice mikročipova.

Izvor:hrt.hr