Da će sve ekonomske promjene u Bosni i Hercegovini najviše osjetiti njezini građani, odnosno potrošači, govori i posljednje poskupljenje usluga u salonima ljepote i frizerskim salonima diljem BiH gdje su cijene povećane u prosjeku oko 30 posto

Rast cijena već dobro osjećamo proteklih mjeseci, ali čini se da nas pravi val poskupljenja tek očekuje. Poskupljenja proizvoda se sve više prelijevaju i na brojne usluge, pa su cijene već povećali ili to u idućim danima planiraju pekari, cvjećari, mesari, frizeri…, piše Večernji list BiH.

Lančana poskupljenja već su počela. Mnogi bi rekli da cijena nafte ne utječe na cijenu, primjerice, cvijeća. Ali utječe. Bez šišanja se ne može, ali bez bojanja kose možda i može. Kad nešto poskupi, obično se traži jeftinija usluga. No, čini se da će se to “jeftinije” sve teže pronalaziti.

Lančana poskupljenja

Da će sve ekonomske promjene u Bosni i Hercegovini najviše osjetiti njezini građani, odnosno potrošači, govori i posljednje poskupljenje usluga u salonima ljepote i frizerskim salonima diljem BiH gdje su cijene povećane u prosjeku oko 30 posto. Frizerske usluge u Mostaru poskupjele su najmanje 20, a u pojedinim salonima čak i 50 posto, tako da će dame u nekim salonima koji su bili poznati po nižim cijenama, na primjer, za feniranje kratke kose, umjesto dosadašnjih 10, plaćati 15 maraka, dok će muškarci za šišanje izdvajati 10, a ranije ih je ta frizerska usluga koštala osam maraka. Frizeri u Zenici i Sarajevu također su povećali cijene svojih usluga. U jednom sarajevskom frizerskom salonu, u kojem je šišanje za muškarce godinama koštalo 10 KM, od sredine siječnja je 12 KM. Slična je situacija i u Zenici. U Tuzli je najavljeno poskupljenje od 25%. Cijene variraju od obrta do obrta. Mesnice u prosjeku bilježe povećanje cijena od 20 do 30%, a cvjećarske radnje od 30% i više. U jednoj od mostarskih cvjećarnica kazali su kako je cijena jedne crvene ruže skočila s 3 na 4 KM, margarete s 1,5 na 3, a gerbera s 2 na 3 KM. Također, i cijene pekarskih proizvoda veće su za oko 20%. Neki od mostarskih obućara i urara jedni su od rijetkih kod kojih su cijene zasad ostale iste, iako je posao, kako kažu, poprilično opao. Poslodavci strahuju da će brojna poskupljenja dovesti do katastrofalnih posljedica kao što su zatvaranje obrta i gubitak radnih mjesta. Zbog poskupljenja goriva, ali i nekih drugih stvari kao što su usluge servisa i potrošnog materijala za automobile, mnogi taksisti iz Bosne i Hercegovine razmišljaju povećati cijene usluga prijevoza taksijem, a neki od njih su to već i učinili. Mostarski taksisti odlučili su se za poskupljenje, pa je tako od sredine siječnja kilometar vožnje taksijem u gradu na Neretvi poskupio za 20 pfeninga. Tako građani, umjesto 1 KM ranije, sada kilometar vožnje plaćaju 1,20 KM.

Manje novca

– Svakodnevno smo svjedoci povećanja cijena proizvoda i usluga, gorivo, struja i plin su neopravdano poskupjeli. Lančano s time došlo je do poskupljenja repromaterijala, hrane i životnih potrepština. Obrtnici također nisu imuni na ovakva gospodarska kretanja. Najviše se boje kako će na sve to reagirati krajnji kupac proizvoda ili usluge. Dok su neki već digli cijenu, drugi strahuju da će uslijed poskupljenja prvenstveno režija i hrane mnogi građani štedjeti upravo na uslugama koje se tiču zanatlija, kao što su usluge uljepšavanja tijela, izrade i popravka koje nude naši obrtnici, gradnja i adaptacije u građevini, moleraj, vodoinstalateri, električari, serviseri rashladnih tijela, automehaničari – kazao je za Fenu predsjednik Obrtničke komore Federacije BiH Željko Babić. Bilo zbog nafte ili nedostatka radnika, zakon ponude i potražnje diktira cijene. Sva poskupljenja na kraju netko mora platiti, a ako plaće ne budu rasle, u novčaniku će većini na raspolaganju biti sve manje novca. Kako je život građana u BiH postao pretežak, zorno pokazuje rast potrošačke košarice koja je u siječnju iznosila 2357,04 KM i za 91,37 KM je skuplja od potrošačke košarice za prethodni mjesec. Za tri mjeseca potrošačka košarica skuplja je za čak 255 KM, a u isto vrijeme prosječna plaća veća je tek za 22 KM.

Izvor: Vrisak.info