„Imamo model prema kojem u cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna mjesečno za građane. To su ogromne uštede i velika pomoć koju država odmah može omogućiti građanim” – rekao je Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP).
Domaći autobusni prijevoznici predlažu model po uzoru na Njemačku koja je pozvala građane da ostave automobile i prebace se na autobuse i vlak, a korist će, tvrde, imati i država.
Javni prijevoz jedina je prava alternativa za putovanje pri ovako drastičnim cijenama goriva, a primjeri Njemačke i Slovenije pokazuju kako to može u stvarnosti i odlično funkcionirati, kažu u HUP-ovoj Udruzi prometa. Njemačka vlada od 1. lipnja ove godine testira posebni model, koji će zasad trajati tri mjeseca, u sklopu kojeg je odlučila stimulirati javni prijevoz i ponudila je kartu od 9 eura mjesečno za autobuse i vlakove.
Nijemci tri mjeseca plaćaju 27 eura
Reakcija građana bila je odlična i karte su se rasprodale, jer se za 27 eura doslovno mogu voziti koliko god žele, a karta ako se kupi na primjer u Hamburgu, može se bez problema koristiti u Berlinu ili bilo kojem drugom njemačkom gradu, te vrijedi čak i na nekim međugradskim vlakovima Deutsche Bahn. Uz značajne uštede za građane, pozitivni su utjecaji i na smanjenje gradskih gužvi te sve ovo ima i pozitivan utjecaj na okoliš smanjenjem CO2. Zbog svega navedenog Njemačka već sada i ozbiljno razmišlja da ovakvim modelom postavi smjer budućeg planiranja prometa.
U Sloveniji su također prepoznali prednosti javnog prijevoza i tamo je javna usluga predviđena EU-ovim uredbama, što je omogućilo jedinstvenu cijenu karata u regionalnom autobusnom prijevozu, a prijevoznici s državom imaju tzv. dizel klauzule kojima se kompenzira promjena u cijeni goriva. Na EU-ove uredbe često se pozivaju domaći autobusni prijevoznici, jer Hrvatska primjerice nikako da uvede uslugu županijskog javnog linijskog prijevoza, koji je na teritoriju cijele Hrvatske trebao biti uspostavljen najkasnije do 3. prosinca 2019., kako su to učinile i druge članice EU-a.
Javni prijevoz alternativa visokim cijenama
“Javni prijevoz je jedina alternativa za putovanje pri ovoliko visokim cijenama goriva i to prepoznaju europske zemlje. Nadamo se da će primjer Njemačke pokazati put Vladi i resornom ministarstvu da pomognu građanima jer je ovo jedino pravo rješenje“ – izjavio je Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP) i naglasio da je to ujedno i pomoć domaćim prijevoznicima koji se bore za očuvanje više sedam tisuća radnih mjesta. Meštrović je istaknuo da jasnu korist ima i država jer će se na veliku količinu prodanih karata, čemu smo svjedočili u Sloveniji i Njemačkoj, novac vratiti u državnu blagajnu.
Meštrović je model već prezentirao u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. „Imamo model prema kojem u cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna za građane. To su ogromne uštede i velika pomoć koju država odmah može omogućiti građanima. To bi za većinu građana značilo smanjenje s 1000 i više kuna koliko sada plaćaju za gorivo ili za prijevoz na samo 70 kuna mjesečno. Mi domaći autobusni prijevoznici smo spremni, siguran sam da građani to jedva čekaju, a sada je na potezu država koja od ovog modela također ima financijsku korist.“ – izjavio je Meštrović i naglasio da bi karta za 70 kuna vrijedila na području cijele Hrvatske.
Cijena mjesečne karte
Trenutačna cijena mjesečne karte u gradovima i područjima gdje ima javne usluge iznosi od 300 pa do 700 kuna i više, a prosječno povećanje troška za gorivo po automobilu veće je od tisuću kuna. Model će rezultirati mobilnosti djece i učenika, zaustavljanju iseljavanja iz ruralnih sredina i podršci demografskoj revitalizaciji te poboljšanju životnog standarda građana.
S ovim novim modelom u kojem bi sudjelovali i prijevoznici i država znatno se smanjuje trošak građanima i oslobađaju se sredstva za životne potrebe i potrošnju. Milijuni Nijemaca već su ostavili svoje automobile i voze se jeftinijim javnim prijevozom. S obzirom da često upravo njih ističemo kao primjer dobro organiziranih i odgovornih, nema nikakvog razloga da i mi ne primijenimo isti model. A ovakvom bi se odlukom Vlade postigla ravnopravnost među građanima koji se već sada mogu koristiti povoljnim ili besplatnim prijevozom i ostalih.
Što će biti na jesen?
Meštrović upozorava:
“Ako se ovo ne riješi ubrzo, može se dogoditi da u određenim dijelovi Hrvatske ostanu bez prijevoza, učenici neće moći u škole, što će biti još teži život za naše građane. Iz perspektive prijevoznika ovaj problem treba što prije riješiti. Ministarstvo radi na tome, ali sve je to presporo. Model od 70 kuna moramo primijeniti kao rješenje, a ne iznimku i omogućiti našim građanima kvalitetniji život.”
Izvor: narod.hr