Visoki predstavnik međunarodne zajednice za BiH, Christian Schmidt, pod nezapamćenim valom kroatofobije i ratnohuškačkih izjava bošnjačkih lidera, odustao je od najavljenog nametanja izmjena Izbornog zakona BiH čime bi se Hrvatima vratio barem dio prava koje su im oduzeli njegovi predstavnici.

Prema nacrtu Schmidtove odluke koja je ranije objavljena u nekim medijima trebao se mijenjati način izbora izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBiH. U tom nacrtu spominjao se cenzus od tri posto što bi značilo da se iz kantona u kojima živi manje od tri posto ukupne populacije jednog od konstitutivnih naroda (Hrvata, Bošnjaka ili Srba) u Federaciji BiH ne bi birali izaslanici u Dom naroda Parlamenta Federacije BiH.

Međutim, nakon odustajanja od nametanja izmjena Izbornog zakona Schmidt je za jedan strani medij kazao da je cenzus od 3 posto “nije dobar put” te da treba tražiti druga rješenja “kako bi imali proporcionalnost (u zastupanju konstitutivnih naroda, op hms), a da građani to razumiju.”

Hrvatski Medijski Servis ekskluzivno donosi modificirani prijedlog za izbor izaslanika u klubove Doma naroda Parlamenta FBiH koji je izradio Institut za društveno politička istraživanja iz Mostara (IDPI).

Podsjećamo, još koncem 2020. godine IDPI je uputio svoj prijedlog izmjena i dopuna Izbornog zakona BiH kojim bi se provele sve presude Ustavnog suda BiH i Europskog suda za ljudska prava (ESLJP), a koji je drugačiji od drugih modela koji su predlagani u javnosti.

Prijedlozima se osigurava izbor legitimnih političkih predstavnika u tijela vlasti koja pripadaju konstitutivnim narodima, a to su Predsjedništvo BiH te domovi naroda.  U ovom tekstu prezentirat ćemo vam, međutim, samo IDPI-ev modificirani prijedlog izbora izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBiH.

Dom naroda Parlamenta FBiH

U IDPI-evom dokumentu u koji je HMS imao uvid podsjeća se da je Dom naroda Parlamenta FBiH sastavljen od četiri kluba: Klub izaslanika bošnjačkog naroda, Klub izaslanika hrvatskog naroda, Klub izaslanika srpskoga naroda i Klub izaslanika pripadnika grupe Ostalih.

Dakle, za izbor izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBiH imamo četiri odvojena specifična demosa, odnosno, kako to tumači IDPI, četiri odvojena „specifična naroda iz kojih proistječe demokratska i legitimna vlast“.

  • „pripadnici bošnjačkog naroda s područja entiteta FBiH“ kao specifični demos za Bošnjački klub DN P FBiH
  • „pripadnici hrvatskog naroda s područja entiteta FBiH“ kao specifični demos za Hrvatski klub DN P FBiH
  • „pripadnici srpskog naroda s područja entiteta FBiH“ kao specifični demos za Srpski klub DN P FBiH
  • „pripadnici grupe Ostalih s područja entiteta FBiH“ kao specifični demos za Klub ostalih DN P FBiH

Polaznu osnovu IDPI-evog prijedloga čini to što svaki kanton dobiva Koeficijent izbornih bodova za četiri specifična demosa koji odgovara postotku pojedinog demosa u pojedinom kantonu u odnosu na ukupan broj pripadnika tog specifičnog demosa u FBiH.

Za elaboraciju cijelog prijedloga IDPI je odabrao Kanton Središnja Bosna na čijem je primjeru obrazložen cijeli model.

Primjeri Koeficijenata izbornih bodova (KIB)prikazani su za Kanton Središnja Bosna (KSB):

  • Bošnjaka u KSB ima 9,386% u odnosu na ukupan broj Bošnjaka u FBiH, zato je B-KIB u KSB 9,386
  • Hrvata u KSB ima 19,609% u odnosu na ukupan broj Hrvata u FBiH, zato je H-KIB u KSB 19,609
  • Srba u KSB ima 5,381% u odnosu na ukupan broj Srba u FBiH, zato je S-KIB u KSB 5,381
  • Ostalih u KSB ima 7,188% u odnosu na ukupan broj Ostalih u FBiH, zato je O-KIB u KSB 7,188

U nastavku pogledajte i Koeficijente izbornih bodova za svih 10 kantona u Federaciji za klubove izaslanika hrvatskog, bošnjačkog i srpskog naroda te skupine Ostalih.

U sljedećoj tabeli IDPI donosi komparativni prikaz načina izbora izaslanika u Klub izaslanika hrvatskog naroda Doma naroda Parlamenta FBiH po popisu stanovništva iz 2013. godine i prema aktualnom Izbornom zakonu (čije je odredbe o načinu izbora izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBIH Ustavni sud BiH  proglasio protuustavnima, a sarajevske stranke unisono su protiv njegove promjene. Podsjećamo, Ustavni sud BiH kazao je da Dom naroda nije dom kantona i da je konstitutivnost naroda nadkrovljujuće ustavno načelu kao i da treba osigurati legitimno političko predstavljanje na svim političko-administrativnim razina).  U drugom je stupcu prikazan koeficijent izbornih bodova po kantonima što predstavlja postotak Hrvata u svakom kantonu u odnosu na ukupan broj Hrvata u Federaciji BiH prema popisu stanovništva iz 2013. godine.

Meritum IDPI-evog prijedloga sadržan je u tome da svaka kantonalna skupština unutar sebe bira određen broj izaslanika za određeni klub Doma naroda Parlamenta FBiH na sljedeći način:

  • Kanton s KIB-om do 5,88 bira 1 izaslanika
  • Kanton s KIB-om od 5,88 do 11,76 bira 2 izaslanika
  • Kanton s KIB-om od 11,76 do 17,64 bira 3 izaslanika
  • Kanton s KIB-om od 17,64 do 23,52 bira 4 izaslanika
  • Kanton s KIB-om od 23,52 do 29,4 bira 5 izaslanika
  • Dakle, ovaj IDPI-ev prijedlog uvodi drugi krug u izboru izaslanika u Dom naroda Parlamenta FBiH te se uvodi institut “Osobnih izbornih bodova” (OIB).
  • IDPI konkretan način biranja izaslanika pokazuje na primjeru Kantona Središnja Bosna:
  • –        KSB bira 4 izaslanika H-klub DN PFBiH jer je njegov KIB veći od 17,64
    –        Prva trojica s liste imaju OIB 5,88 a četvrti ima OIB 1,967
    –        Prva trojica izravno ulaze u H-klub DN PFBiH
    –        Četvrti s liste ide u novi izborni krug H-kluba DN PFBiH u koji unosi 1,967 osobnih  izbornih bodova (OIB-a)
  • Dakle, svi izaslanici kantonalnih skupština čiji je OIB manji od 5,88 između sebe biraju nedostajući broj izaslanika za  Hrvatski klub Doma naroda Parlamenta FBiH kroz posebno ad hoc tijelo koje bi se konstituiralo samo za potrebe izbora preostala tri izaslanika.
  • /B. G./HMS/