Prije pet godina Zdenka Udovičić iz Ljubuškog nalazila se na prekretnici života.
Među oko 5000 ljudi u BiH koji su te 2016. godine ostali bez zaposlenja, zatekla se i Zdenka, no nije željela postati samo dio sumorne statistike.
Razmišljajući o tome hoće li tražiti novi posao ili se odvažiti i krenuti u poduzetničke vode, odlučila se za ovo drugo, te je danas ponosna vlasnica brenda Helenas, koji nudi raznovrstan asortiman, od sandala, nakita, torbi, kožnih dodataka, klompa i parfema.
Njene proizvode traže kupci ne samo iz BiH, već iz čitavog svijeta.
Prisjećajući se svojih početaka Udovičić kaže kako su za pokretanje vlastitog brenda potrebne dvije stvari, a to su želja i ideja.
„Helenas je nastao u proljeće 2016. godine, nakon što sam morala donijeti odluku da li želim tražiti posao ili se napokon odvažiti i postati poduzetnica, što mi je oduvijek bila želja. A ideja za početak je bila da napravim sandale koje sam željela za sebe, a nisu se mogle nabaviti na našem tržištu“, izjavila je Udovičić.
Od kreiranja i prodaje prvih sandala priča se samo širila te danas u ponudi nudi više od 40 artikala.
Svoje torbe, klompe i modne dodatke reklamira na društvenim mrežama, fotografije se masovno „lajkaju“ i „dijele“, a njezine kreacije naručuju i mnoge poznate osobe iz BiH i svijeta.
Specifičnost njezinog poslovanja je da artikle radi po narudžbi, tako da svaki kupac može naručiti personalizirane modne dodatke.
„Kupci sami biraju boje, personalizirane detalje i prilagodbe veličina“, kaže Udovičić i ističe kako su joj upravo njeni kupci inspiracija.
A kupci su većinom žene.
„Divimo im se, one su “žene koje misle svojom glavom”, poštuju sebe i druge, nisu skromne, zahtijevaju i daju puno – i volimo ih“, kaže Udovičić.
Zdenka ističe kako se s godinama susretala s mnogim izazovima u poslovanju, no iako je bilo perioda u kojima je bilo teško jer se posao nije razvijao brzinom koju je željela, znala je da neće odustati.
„Postoje i sada trenutci koje treba „pregurati“ ali to je dio posla i života iz kojeg svakako izađemo mudriji i sposobniji“, objašnjava Udovičić.
Podršku obitelji smatra presudnom, naročito na samom početku, a upravo naziv brenda osmislila je po imenu njene osmogodišnje kćerke Helene.
Pandemija koja je uvelike utjecala na gospodarstvo BiH nije puno poremetila njeno poslovanje.
Udovičić ističe kako je svoje proizvode čak i prije pandemije distribuirala preko online prodaje, a dodaje kako ima i „Showroom“ u Hotelu Bigeste u Ljubuškom, gdje kupci mogu doći i vidjeti što sve ima u ponudi.
„U proteklih godinu dana smo i proširili poslovanje preko OREA bazaarshopa gdje imamo podršku banaka koje rado ulažu u poticanje kupaca da kupuju i plaćaju kartično online, na način da često financiraju popuste“ kaže Udovičić.
Iako je predodžba u BiH kako je ženama puno teže u poslovnom svijetu, Udovičić kaže da je u njezinoj branši više zastupljeno žensko poduzetništvo.
„Žena u mojoj branši je pravilo više nego izuzetak, bar na lokalnoj razini“, govori Udovičić.
O eventualnim rodnim stereotipima u poslovanju kaže: „Svi smo u istom „loncu“, ne mislim da je lakše muškarcima.“
Nije dakle bitan spol, Udovičić poručuje da je za uspjeh u poslovanju potrebno biti kreativan i stalno osmišljavati nešto novo.
„Ponudu stalno prilagođavamo i osvježavamo u skladu sa našim sklonostima“.
Iako stalno nude nove artikle s novim motivima, jedno je ipak konstanta. Sve svoje proizvode radi od kvalitetne kože.
„Sve torbe i modni dodaci se rade od kože, klompe su od joha drveta i kože, sandale su kožne.“
Zdenka se nada da će njezin poslovni primjer potaknuti i druge.
„Nadam se da možda moja priča može nekome pomoći da se ohrabri krenuti i napraviti nešto svoje”, poručuje za kraj.
Autorice: Dajana Medić, Nikolina Planinić i Marina Vidić
Ovaj članak su napisale studentice Dajana Medić, Nikolina Planinić i Marina Vidić u sklopu projekta „Osnaživanje žena u medijima“, a koji je podržan u okviru “Žene na izborima u BiH”
Projekat „Žene na izborima u BiH“ financira Vlada Švedske, a sprovodi Razvojni program Ujedinjenih nacija (UNDP) u BiH. Sadržaj ovog članka, kao i stavovi izneseni u članku, ne odražavaju nužno stavove Vlade Švedske, niti UNDP-a.