U posljednjih 10 dana na hrvatskim cestama poginulo je osam motociklista. Službenik za sigurnost cestovnog prometa, Drago Bukovčak za Dnevnik Nove TV govorio je o uzrocima nesreće na Zagrebačkoj aveniji u kojoj su dvije osobe izgubile život te sve učestalijim nesrećama motociklista sa smrtnim posljedicama.

”Za sad možemo reći kako je to sklop neprilagođene brzine i nepoštivanje crvenog svjetla na semaforu jednog od sudionika”, naveo je Bukovčak kao razloge današnje nesreće.

Ne događa se često da motociklist udari biciklista, češće biciklisti završe pod kotačima automobila. Bukovčak kaže kako su se već sreli sa sličnim slučajevima, ali da su oni rijetki.

Govori i da su na području PU zagrebačke, nesreće s motociklistima u porastu od 12,7 posto. ”Imamo evidentiranih 89 prometnih nesreća u odnosu na prošlu godinu”, rekao je. Kada su u pitanju biciklisti, taj je postotak u padu od 2,56 posto.

Glavni razlozi nesreća su nepoštivanje prometnih propisa. ”Vozači su se vjerojatno opustili i apeliramo još jednom na sve da prilagode brzinu kretanja vozila uvjetima i stanju ceste, poglavito gustoći prometa jer trebaju paziti na najugroženije i najosjetljivije sudionike u prometu – pješake, bicikliste i djecu”, objasnio je.

Ljeti je inače veća gužva i pojačan promet, što prema jugu, što u gradovima. ”Savjet bi bio da se naoružaju strpljenjem, poštuju prometne propise, slušaju upute dežurnih službi, da svi zajednički pridonesemo što boljoj sigurnosti cestovnog prometa”, zaključio je.

Jesu li motocikli stvarno opasniji od automobila?

Nakon lockdowna i smanjenog cestovnog prometa uzrokovanog pandemijom, dolaskom ljeta, uočljiv je trend povećanja stradavanja motociklista u prometu. Podaci američke vlade govore da je broj poginulih na motociklima 26 puta veći od onih u automobilu.

I u Hrvatskoj su brojke poražavajuće. Tijekom prvog polugodišta 2020. godine, u prometnim nesrećama smrtno su stradala 2 vozača mopeda i 24 vozača motocikla. Dodatno, u razdoblju od 01. – 09. srpnja 2020. godine, u prometnim nesrećama poginulo je 7 motociklista. Od početka godine, svaka četvrta osoba koja je poginula u prometnim nesrećama, nalazila se na takvom vozilu.

Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.

Budući da imaju dva kotača umjesto četiri, kritična je uloga vozačevih sposobnosti – uključujući reflekse. Također, motociklisti su izloženi izravnom udarcu, dok su vozači automobila zaštićeni konstrukcijom auta.

Bez konstrukcijske zaštite automobila, vjerojatnije je da će vozač motocikla koji je sudjelovao u sudaru imati ozbiljne te fatalne ozljede. Također motocikle je teže uočiti na cesti i dolazi do više nesreća.

Prema MUP-ovim statistikama najčešće pogreške zbog kojih stradavaju vozači motocikala i mopeda neprilagođena su i nedopuštena brzina, nenošenje zaštitne kacige, kretanje površinama koje nisu namijenjene tim vozilima, pretjecanje ili obilaženje kolone kada to nije dopušteno, vožnja s neupaljenim svijetlima, a često i precjenjuju svoje vozačke sposobnosti.

MUP je objavio i savjete i preporuke za vozače mopeda i motocikala:

-prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
-uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
-zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
-provjeriti tlak u gumama,
-upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
-ne upravljajati pod utjecajem alkohola ili droga,
-poštivati dopuštena ograničenja brzine,
-prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
-prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
-izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
-prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
-ne voziti slalom između vozila,
-kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
-predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
-voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
-voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
-poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.

Izvor: narod.hr/dnevnik.hr